Avgassystem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Xara
GT-intresserad

Avgassystem

Inlägg av Xara »

tjo

Har en 84:a vars avgassystem inte blir godkänt på besiktiningen. Ska byta och tänkte mig något större avgasystem. Vet inte ännu om jag ska byta hela vägen lr bara från grenröret. Har lite frågor!
Hur svårt är de att byta hela vägen?
Vart hittar jag bra återförsäljare, vad ska man välja?
Vill hitta avgassystem till ett vettigt pris.

Tacksam för hjälp!

Xara
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Svårt detdär med Avgassystem.. På min 85'a så skulle jag få ett Simons 2,5" för ca 2500:- medans ett Ferrita 2,5" (Eller hur det stavas) skulle kosta mig 6000:-
Det är många som säger att Simons bråkar mycket (Hög ljudnivå) men jag kan inte säga något om det då jag har väldigt lite erfarenhet av dem..

Jaja, du fick iaf ett inlägg om lite priser iaf...

www.ferrita.se
www.simons.se
Karlsson
GT-intresserad

Inlägg av Karlsson »

Jag kör med 2,5" simonssystem från främre röret...funkar bra, det gick på runt 2000 jämt hos meka, dom va nog billigare än mekonomen. fast dom hade bara till dom äldre (ej 85-88) men det passa ändå förutom att jag fick kapa upp lite extra i plasten vid utblåstet. om man ska prata negativa sidor så låter det rätt mkt inne i bilen men de e ju ändå ett sportsystem, och det har redan börjat rosta (gått ett år ungefär) (ytrost i skarvar)
Xara
GT-intresserad

avgassystem

Inlägg av Xara »

Tjo

Va på meconomen och där gick ett simons på 2600:- Dom lämnar 3 års garnati på det. Funderar på köpa de. ska kolal upp ferrita men de verkar vara alldeles för dyrt för mig. Meca vet jag inte ens om de finns i Umeå och lämnar dom garanti?? Jag har ju möjlighet att lyfta momsen vilket får ner priset en del.
spax
GT-intresserad

skojj att bygga as ballt att crusa med :)

Inlägg av spax »

tja jag har precis blivit klar med mitt .

det är simons rör och simons burkar allt i 2,5 förutomsista burken som är den lilla runda 3" från simons.

jag har två burkar den ena är åvan nämnda och den andra är den största som är oval från simons.

ett flex rör har svetsats på det frmre röret precis innan dom två små går ihop med ett så det blir ingen broms där efter flex röret som är 50cm så har jag rakt till skarven där t kopplingen är för handbromsen där har jag en böj så den långa dämparen kommer snett precis som på orginalet,
efter det har jag modifierat ett kadanrör med så det slutar i bra vinkel till den sista burken som pekar snett upp åt sidan precis som supra mannens.

(jag har använt orginal fästena för upphägningen)
ljud nivån är på smärt gränsen och rosten kommer direkt.
hyffsat billigt

mitt material : 1xen meters rakt rör .100+ kr
2x60 böjjar .120 kr
1x90 böj .60 kr
1xkadanrör .160 kr
1xflexrör 160 kr
2x 2.52 klämmor .20 kr
1x 3" klämma .10kr

+ de två burkarna, vet ej vad dom kåstar nya.
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

jag har 2,5" simons sytem på min.. jag köpte lösa bitar med två runda dämpare.. allt gick på ca 1200 kr... min ljud nivå är klart behaglig inte så högt som jag hade trott men fult godkänt
malmstrom1
GT-intresserad

Inlägg av malmstrom1 »

jag köpte rör på mekonomen och en stor simons dämapre och svetsa eget.. 2,5"... blev ett härligt ljud.. mullrigt nbär man drar på fast inte irriterande... var lite svaårt att komma över bakaxeln på rätt sätt.. sen skulel ajg få plats med dämparen där med, för den fick inte plats innan bakaxeln.. tyvärr.... betalade ca1000 spänn för rör och dämparen
Skriv svar