das projekt - Update 12/12
Update från igår då!
Rev av toppen igår, har ganska många bilder på det, tog mycket bilder till guiden jag tänkte göra. Men tar lite snabbt här vad jag gjorde =)
Bilder är ju alltid kul!
Började med att nolla motorn,

Första cylinderns ventiler stängda

Kamdrevet lossat

Vattenpump och skruvar till plåten lossas

Sen var det bara att lossa topplocksbultarna i rätt ordning så var toppen av!

Försökte ta loss grenröret, men det var en mutter som var hopplös, å ja hade ingen vinkelslip att tillgå, får ta det sen

Nu undrar jag oxå, vad är detta? det sitter på toppen och styrs av en pinne som går in till kammen.. är det nå vakum grej?
Är det något man törs skruva isär? skickade nämligen iväg den på blästring, å han som ska blästra undrar om man kan skruva isär den uten att det flyger iväg tusen bitar..

Rev av toppen igår, har ganska många bilder på det, tog mycket bilder till guiden jag tänkte göra. Men tar lite snabbt här vad jag gjorde =)
Bilder är ju alltid kul!
Började med att nolla motorn,

Första cylinderns ventiler stängda

Kamdrevet lossat

Vattenpump och skruvar till plåten lossas

Sen var det bara att lossa topplocksbultarna i rätt ordning så var toppen av!

Försökte ta loss grenröret, men det var en mutter som var hopplös, å ja hade ingen vinkelslip att tillgå, får ta det sen

Nu undrar jag oxå, vad är detta? det sitter på toppen och styrs av en pinne som går in till kammen.. är det nå vakum grej?
Är det något man törs skruva isär? skickade nämligen iväg den på blästring, å han som ska blästra undrar om man kan skruva isär den uten att det flyger iväg tusen bitar..

Die for metal!
Okej, då tänker jag inte chansaEdis skrev:Japp, det är vakuumpumpen och det går inte att köpa delar löst till den, vilket brukar vara ett bra tecken på att man INTE ska skruva isär den![]()
Jag har aldrig skruvat isär någon sådan, så jag vet inte hur de ser ut inuti.
Putsar den för hand med sandpapper istället, då borde det ju vara lugnt? om jag täcker över alla synliga öppningar, för det borde väl sitta nån packning där vid skruvarna? tänker mest på att det inte ska komma in nå korn.
Die for metal!
Då var det dags igen!
Börjar med att visa hur det går med blästringen av mina delar, är kanon nöjd med jobbet!!

Så fort ja får hem lite delar så ska det börjas poleras =D
Var å hämtade lite fler delar som ska blästras =D

Delar som ska blästras
Sen hämtade jag även vinkelslipen så nu är grenröret avplockat.. var en bult som var rund dragen

grenröret borta
Tänkte jag ska få drivaxlarna blästrade och pulverlackade

Yttre drivknuten loss. inre fick ja inte loss pga att ja inte hade någon låsringstång

Tänkte att dessa oxå skulle bli blästrade.. men då vill man ju undvika att få in sand i "kulorna" (=P) törs man ta isär alltihop? drivknutarna alltså
Börjar med att visa hur det går med blästringen av mina delar, är kanon nöjd med jobbet!!

Så fort ja får hem lite delar så ska det börjas poleras =D
Var å hämtade lite fler delar som ska blästras =D

Delar som ska blästras
Sen hämtade jag även vinkelslipen så nu är grenröret avplockat.. var en bult som var rund dragen

grenröret borta
Tänkte jag ska få drivaxlarna blästrade och pulverlackade

Yttre drivknuten loss. inre fick ja inte loss pga att ja inte hade någon låsringstång

Tänkte att dessa oxå skulle bli blästrade.. men då vill man ju undvika att få in sand i "kulorna" (=P) törs man ta isär alltihop? drivknutarna alltså
Die for metal!
De är inte så svåra att ta isär. Tryck drivaxeln åt ett håll och plocka ur kulan som är åt andra hållet (du kommer se). Men märk upp kulorna och banorna för om kulorna slitits ojämnt så kan det va lite pill att få tillbaka allt igen.
Har för mig att det är nån typ av låsring som man får lossa först, var 2 år sen jag gjorde det här.
Det är iaf så jag har gjort men nån annan kanske kan ge mer tips
Har för mig att det är nån typ av låsring som man får lossa först, var 2 år sen jag gjorde det här.
Okej va bra, då vet jag att det ska gå iaf =) tack för hjälpen!Mickel skrev:De är inte så svåra att ta isär. Tryck drivaxeln åt ett håll och plocka ur kulan som är åt andra hållet (du kommer se). Men märk upp kulorna och banorna för om kulorna slitits ojämnt så kan det va lite pill att få tillbaka allt igen.
Die for metal!
Hann med lite idag oxå =D fixade mest med bruksbilen dock, hade fått två 2:or på bes. fixat nu!
Drivknut

Skall blästras om den ser okej ut innuti

isärplockat, jag tycker det ser okej ut iaf

Tror ni jag behöver köpa ny? eller är denna helt okej?

The balls

jag tror att det var jag som råkade göra detta, men de gör nog inte så mkt.. inget som kommer i kontakt med det
Har fått lite synpunkter på detta.. att det kan va svårt å se om en drivknut är sliten och även få tillbaka det rätt(har märkt upp kulor och placering). då tänkte ja att man kan köpa nya eftersom ja gör en helrenovering.. men.. EN yttre drivknut går på strax över 2000, å inre ca 1500:-.. känns lite saftigt att köpa alla nya = 7000:- =P
Hur tycker ni jag ska göra? köra på dom jag har?
En annan fråga, hur får jag loss den inre drivknuten?? har tagit bort låsbrickan och försökt banka lite lätt, men den åker inte av?
Drivknut

Skall blästras om den ser okej ut innuti

isärplockat, jag tycker det ser okej ut iaf

The balls

jag tror att det var jag som råkade göra detta, men de gör nog inte så mkt.. inget som kommer i kontakt med det
Har fått lite synpunkter på detta.. att det kan va svårt å se om en drivknut är sliten och även få tillbaka det rätt(har märkt upp kulor och placering). då tänkte ja att man kan köpa nya eftersom ja gör en helrenovering.. men.. EN yttre drivknut går på strax över 2000, å inre ca 1500:-.. känns lite saftigt att köpa alla nya = 7000:- =P
Hur tycker ni jag ska göra? köra på dom jag har?
En annan fråga, hur får jag loss den inre drivknuten?? har tagit bort låsbrickan och försökt banka lite lätt, men den åker inte av?
Die for metal!
Det blir nog så =) putsar upp dom jag har för hand.Edis skrev:Svårt att bedöma, men hade du inga bekymmer innan så hade inte jag bytt. Drivknutarna brukar ju hålla så länge damaskerna är hela. Köp nya damasker och fetta in rejält så blir det nog kanonbra
vet du hur man får loss inre drivknuten? drivaxeln ska nämligen blästras och pulverlackas
Die for metal!
Update!
Börjar med att visa lite fler delar som blivit blästrade nu, nice som fan.. kamremskåpan var riktigt rostig förut

Då till vad jag har pysslat med idag..
Började med att lista ut hur jag fick loss inre drivknuten.

Knacka loss "skyddet" med en platt mejsel

Å sen ta bort den här låsbrickan såklart

Sen äre bara å banka, men försiktigt ändå... sitter hårdare än dom yttre drivisarna

Slipade ner och målade "skydden"

Slipa Slipa

så ja =) klarlack på allt återstår
Börjar med att visa lite fler delar som blivit blästrade nu, nice som fan.. kamremskåpan var riktigt rostig förut

Då till vad jag har pysslat med idag..
Började med att lista ut hur jag fick loss inre drivknuten.

Knacka loss "skyddet" med en platt mejsel

Å sen ta bort den här låsbrickan såklart

Sen äre bara å banka, men försiktigt ändå... sitter hårdare än dom yttre drivisarna

Slipade ner och målade "skydden"

Slipa Slipa

så ja =) klarlack på allt återstår
Die for metal!
Kommer bli übersnyggt när allt är lackerat och ihopsatt, önskar man orkade vara lika noggrann med grejerna! 
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87