Audi GT Coupé 1985 Kammremsbyte?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Versting
Inlägg: 7
Blev medlem: tor feb 26, 2009 22:53
Ort: Boden/Lycksele

Audi GT Coupé 1985 Kammremsbyte?

Inlägg av Versting »

Hej!

Är ny här på forumet och har precis införskaffat mig
en Audi GT Coupé 1985! :D

Har en liten fråga ang. kammremen på bilen?
När ska den bytas om bilen har gått 24000?
Är det lätt, och kan man göra det själv? :)

Vad bör jag tänka på nu när jag köpt en Audi GT, motormässigt?

-------------------

(En liten fråga bara så slipper jag två trådar)
Om det är en spricka i tyget på förarstolen, hur fixar jag det lättast?

*En ny GT ägare* ;)
MVH Henke
Senast redigerad av 1 Versting, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hej och välkommen hit :D

Vet inte riktigt om man kan prata om mil när bilarna börjar bli så gamla, jag tror att det ska vara var 12000mil mellan bytena, men en gammal och torrsprucken rem som bara har gått 5000mil skulle jag byta. Vet du när den byttes senast?

Här är en bra tråd om kamremsbytet, tyvärr är inte bilderna kvar:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=731

Tygfrågan får du ta i en annan del av forumet, det blir lite dumt att ha sådana frågor i drivlinedelen.

Grattis till ett kul bilval förresten *yes*
Användarvisningsbild
Versting
Inlägg: 7
Blev medlem: tor feb 26, 2009 22:53
Ort: Boden/Lycksele

Inlägg av Versting »

Jo man tackar! :)
Det ska bli kul att prova denna lite mera ingående när
man vet vad man har köpt, nu vågar man ju nästan inte
pressa bilen pga. att man inte vet rikgtigt skicka på all motor
och drivlina, men det ska kollas så man inte får något ras? ;)

Den tråden hade varit bättre med bilder ja, men tackar iaf! :)

Japp, ska ta den delen med dynan till en annan forums del!

MVH Henke!
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Versting skrev:Jo man tackar! :)
Det ska bli kul att prova denna lite mera ingående när
man vet vad man har köpt, nu vågar man ju nästan inte
pressa bilen pga. att man inte vet rikgtigt skicka på all motor
och drivlina, men det ska kollas så man inte får något ras? ;)

Den tråden hade varit bättre med bilder ja, men tackar iaf! :)

Japp, ska ta den delen med dynan till en annan forums del!

MVH Henke!
Om du ger dig på ett kamremsbyte så hade det varigt kanon om du kunde ta lite bilder kanske göra en liten guide :D

/Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Versting
Inlägg: 7
Blev medlem: tor feb 26, 2009 22:53
Ort: Boden/Lycksele

Inlägg av Versting »

Dajjmen skrev:
Versting skrev:Jo man tackar! :)
Det ska bli kul att prova denna lite mera ingående när
man vet vad man har köpt, nu vågar man ju nästan inte
pressa bilen pga. att man inte vet rikgtigt skicka på all motor
och drivlina, men det ska kollas så man inte får något ras? ;)

Den tråden hade varit bättre med bilder ja, men tackar iaf! :)

Japp, ska ta den delen med dynan till en annan forums del!

MVH Henke!
Om du ger dig på ett kamremsbyte så hade det varigt kanon om du kunde ta lite bilder kanske göra en liten guide :D

/Dajjmen
Självklart kan jag ta lite bilder och göra en liten guide! :)
Hade varit kul och intressant!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Välkommen till forumet och gemenskapen "Versting".

Jag har också hört att man byter kamremmen var 12.000:e mil eller vart 10:e år om inte miltalet nås på denna tid. Det var en kille på VAG som sade det till mig för några år sedan. Kamremmen kanske åldras sämre om bilen är avställd en längre tid?
På min GT Quattro byttes kamremmen och allt som ska bytas, innan bilen ställdes av och blev ståendes i 5 år. Så jag vet inte om jag ska byta den eller köra en tid till med remmen. Denna motor ska ju inte skadas av ett kamremsbrott enligt uppgift.
Skriv svar