Vid vilket gradantal slås era Fläktar på? tänkte på det igår när jag körde hem min GT från hasse i kolbäck (TACK HASSE FÖR BAKAXELBYTET)..
Min gick lite varmt tycker jag, då den inte slogs på förrns en bit över 90 sträcket, min förra GT gick på strax innan 90 sträcket & kändes lite mer tryggt!?
dags & byta tempklockan kanske? ngn som har förslag?
Tjenare!! Min fläkt slås på ungefär vid 96 grader, ibland nästan när tempen har gått upp till 100 grader. Sen tycker jag att den går så kort stund med. Men det finns väl andra temp givare som gör att fläkten slås på vid kallare temp, tyckte jag såg nåt sånt när jag kollade i biltema en gång. För det sitter en temp/fläkt givare längst ner på kylaren mot vänstra framhjulet.
Vill minnas att min låg runt 90 vid landsväg och 100+ i stadstrafik...
Men de var ju ett bra tag sen nu
Men jag funderar på om man dels kan sätta dit en termostat som öppnar tidigare för att få vattnet att flöda tidigare.
Plus att jag funderar på om man kan ta en oljekylare från en Coupe (Tex min 90;a) för att få ner tempen lite...
Bra då vet ja att det är precis som det ska va på min GT då då ska ja bara rensa ur kylarsystemet istället för att byta tempklocka =)
ngn som har ngt bra tips på hur man ska blåsa rent kylar omloppet på bästa sätt & få riktigt rent?
Det finns kylarrengöring som är frätande, man slår i vatten och kylarrengöring och kör bilen varm, sen slår man på bara vatten och kör bilen varm, spolar ur systemet med slang och fyller upp som vanligt. Har en flaska som står i garaget och väntar, men jag har inte fått tummen ur - risken finns alltid att det börjar läcka.
Min GT går skitvarmt, jag stod och kliade mig i huvudet igår och börjar fundera på om det inte kan bero på att luftningen inte fungerar som den ska efterssom min audi 80 kylare är högre än en GT kylare och övre slangen har högsta punkten över luftslangen till expansionskärlet.
Jag ska prova en spolning annars får jag köpa en ny alukylare tror jag.
Mina erfarenheter av kylarrensning (en tillsats man heller ner i kylarvätskan) inte fungerar något vidare bra. Men att spola rent med vatten brukar fungera. Spola åt båda hållen i systemet på alla möjliga ställen. Om man har svårt att få upp värme i bilen brukar det bli enormt stor skillnad att spola rent värmepaketet.
Men om någon provar kylarrensning berätta gärna hur det gick, och fabrikat också.