Främre bromsrör.

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Främre bromsrör.

Inlägg av GT-87 »

Finns det någon som vet hur långa de främre bromsrören är? Tänkte köpa färdiga längder med nipplar. Är det A-nipplar?
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Inlägg av GT-87 »

:( Nu har jag varit på MECA, Mekonomen centum, Mekonomen bergsäter, samt V.A.G. i borås. INGEN kan lösa detta det enda svar jag får är att jag ska köpa ett måttband och mäta, men det är ju inte det lättaste (ganska trångt och knixigt)

Snälla någon måste ju ha bytt bromsrör på sin gt. Hur långa ska de vara och vilken nippel är det???
Peugeot 107 Griffe.
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Saknas det inte en massa inlägg nu.. Tycker mig ha läst om detta tidigare idag.
Var någon som sade att de fanns färdiga på Berners/Bilmetro hyffsat billigt..
Men då var det ju stålrör och inte kopparrör...

Annars vet jag tyvärr inte...

Edit: Hittade de på Na också..
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Allvarligt talat... Kunde inte VAG få fram dessa uppgifterna?!?! Man bli aldrig förvånad... :roll:

Jag tror att ena sidan är 800mm och den andra 1200mm... Men jag vet inte vad det är för nipplar... :?
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Inlägg av GT-87 »

Edis skrev:Allvarligt talat... Kunde inte VAG få fram dessa uppgifterna?!?! Man bli aldrig förvånad... :roll:

Jag tror att ena sidan är 800mm och den andra 1200mm... Men jag vet inte vad det är för nipplar... :?
Nä det är inte lite dåligt. Men du är nog rättute med dom måtten, för det var dom måtten dom fick fram på VAG också. Men enligt dom gällde det bara bara fram till -84.
85-88 stod det att man skulle köpa på rulle och "kona?" själv.
Peugeot 107 Griffe.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hmmm... Jag var lite för snabb.. De har helt rätt... Du får helt enkelt skruva bort de gamla :?
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Inlägg av GT-87 »

Nu är det klart. Gick på edis tips med 800 1200 men la på lite för säkerhets skull, köpte 860 1260. Det räckte mer än nog, fick dra några extra böjar men det blev bra till slut. Fick även åka iväg och köpa nya slangar då det var helt omöjligt att lossa mellan rör och slang. Det värsta var nog luftningen det tog nog 1,5 timma, har lite träningsvärk idag.
Peugeot 107 Griffe.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

GT-87 skrev:Nu är det klart. Gick på edis tips med 800 1200 men la på lite för säkerhets skull, köpte 860 1260. Det räckte mer än nog, fick dra några extra böjar men det blev bra till slut. Fick även åka iväg och köpa nya slangar då det var helt omöjligt att lossa mellan rör och slang. Det värsta var nog luftningen det tog nog 1,5 timma, har lite träningsvärk idag.
Gött att det löste sig till slut :D

Kan bara rekommendera denna när du ska lufta:
http://tipsarn.se/?p=21
Då hade det varit fixat på några minuter, 40 spänn på Biltema :D
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Inlägg av GT-87 »

Kan bara rekommendera denna när du ska lufta:
http://tipsarn.se/?p=21
Då hade det varit fixat på några minuter, 40 spänn på Biltema

jodå vi hade en sån. dessutom satt min arbetskompis och kolla slangen för att se så att det slutade bubbla. Men det tog en bra stund innan han var nöjd. Det gick åt ca 75cl bromsvätska innan vi var klara. Men det känns bra att veta att det är riktigt gjort, så det får vara värt det.
Peugeot 107 Griffe.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är lika bra att göra så, egentligen ska man ju "spola igenom" systemet på det viset ibland. Typ vartannat år... Bromsvätskan absorberar fukt vilket inte är så bra...

Men hur ofta byter man den vätskan? Jag har bara gjort det i samband med ok-byten på mina bilar :oops:
Skriv svar