Oljebyte + Haynes

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare

Oljebyte + Haynes

Inlägg av Clay »

Tja!

Nu är det dags för oljebyte men i instruktionsboken hittar man ju inga bra bilder som visar var "oljebulten" sitter. Jag antar att det finns någon skruv/bult nånstans där man tappar ur den gamla oljan. Någon som har lust att kort förklara hur ett smidit oljebyte går till på en Audi GT Coupe?

Har någon provat tricket med att slå in en skruvmejsel genom oljefiltret för att enkelt skruva loss det? På vissa bilar kan man ju göra det om det finns gått om utrymme runt filtret för att skruva bort det, ifall man inte har rätt verktyg alltså.

Jag kollade lite snabbt i en engelsk Haynes-bok på Audi 80, 90 och Coupe för att se om det var något användbart men jag tyckte mest att det visade olika saker för Audi 80 och 90 och jag kände inte igen mig mot min Audi GT Coupe. Vet någon om den finns på svenska? Är den användbar ändå även fast bilderna nästan bara visar Audi 80 och 90?

/ Kim
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker

jarå

Inlägg av SibbSon »

bulten sitter under motorn på den plana botten, de går fasiken inte att missa om man höjt upp bilen =) för det finns bara en bult & den e jääääättesynlig *yes*
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Inlägg av GT-87 »

Sruvmejsel genom filtret duger bra, kan dock bli ganska kletigt, så var försiktig. Men det brukar ofta gå att lossa för hand, så testa det först. När du ska ha dit det nya ska du tänka på att smörja packnigen med lite olja och bara dra dit filtret med handkraft.
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare

Inlägg av Clay »

Bra, då ska det inte vara så klurigt. Tack för tipsen.
/ K
Skriv svar