Bränsleledningar

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Bränsleledningar

Inlägg av bj »

Är total nybörjare på det här med bilar. Grönare än grönast. Grönare än... tja... miljöpartiet (för de är väl rätt gröna eller?). Och skulle vara jätteglad om jag kunde få lite hjälp.

Det läcker soppa ur en bränsleledning. Läcket är precis vid K-jettroniken vid ett av metallrören (de böjda som är ditskruvade på K-jetten). Där ett av rören är sammanlänkat med bränsleslangen.

Måste jag byta hela ledningen med rör och allt? Och även insprutningsmunstycket i så fall? Eller går det bara att "skarva om" mellan själva slangen och röret? (har sett att en del äldre audibilar har en annan variant utan rör).

Och framförallt, var kan jag hitta de delar jag behöver?

Har kollat runt på mekonomen men kunde inte hitta något där.

Over and out.
Albin
GT-fanatiker

Re: Bränsleledningar

Inlägg av Albin »

är de den biten som går till tanken?? elle är de den som går in i sprutet??? för den är ju delad vid sprutet...
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Hej. Det är en av de ledningar som går till motorn, insprutet.
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Bild

Så här ser det alltså ut. Ni kan nog lista ut vilken det är som läcker (Det är den med läcktätare runt).[/img]
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Ojj, Det där såg inte bra ut.
Lämpligast är trots allt att byta ut spridaren, byt samtidigt o-ringen som sitter i toppen.

Löser det sig inte så ska jag ha både beggad spridare och ny o-ring ligandes någonstans bland audi delarna. *yes*
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Om jag köper en ny spridare... sitter den monterad på en bränleledning då?? Så det bara är att skruva fast allt? Isf? Hur vet jag att bränsleledningen är tillräckligt lång?
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag har 2 st bränslespridare som ligger. Men mina slangar ser inte ut som dina..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Typiskt. Min audi är en 88 med 2.2 motorn. Har sett en annan variant av bränsleledningar som är utan rör vid k-jetten. Blueman: har du bild på din spridare? Sitter den monterad på en slang? Pris?
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Mina e utan rör. Ser ut så här.

Bild
Albin
GT-fanatiker

Inlägg av Albin »

ojoj de ser inte roligt ut.. jagf har sånna rör liggandes.. men finns de inte nya?? för dse är väl bara byta rören??
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Gizmo: Hur ser dina bultar ut, de som sitter i K-jettroniken? Mina har en rund avformning längst ner. De jag kollade på på skroten var däremot helt raka.
Albin
GT-fanatiker

Inlägg av Albin »

den tättar med koppar-ringar och så är jängorna på bulten inte likadana
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Om du har lust så kan du köpa hela fördelaren för 600+frakt. Då får du 5 spridare o rören som går till BTR:en. Ja du får en av dem på bilden.
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Albin: Har du bild på dina rör? Jag köper gärna ett av dig... Vi bor ju ändå rätt nära varandra.

Är det någon som vet hur man skarvar om mellan slangen och röret?

Gizmo: I värsta fall köper jag gärna en fördelare av dig. Men helst så byter jag ju bara ett rör eftersom jag är så kass på att meka audi (än så länge ) 8)
Senast redigerad av 1 bj, redigerad totalt 0 gånger.
Albin
GT-fanatiker

Inlägg av Albin »

björna skrev:Albin: Har du bild på dina rör? Jag köper gärna ett av dig... Vi bor ju ändå rätt nära varandra.

Är det någon som vet hur man skarvar om mellan slangen och röret?

kan nog lösa bilder lite senare i dag är på väg ut å skall bygga lite små saker på min.. Tex batteri hållare och ladd-mätar å så små saker:D

vad menar du med: Är det någon som vet hur man skarvar om mellan slangen och röret? ::
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

vad menar du med: Är det någon som vet hur man "skarvar om" mellan slangen och röret? Hmmm

Jo... om jag nu byter rör... så fattar jag inte riktigt hur jag ska koppla det nya röret till min gamla bränsleledningsslang.
Albin
GT-fanatiker

Inlägg av Albin »

björna skrev:vad menar du med: Är det någon som vet hur man "skarvar om" mellan slangen och röret? Hmmm

Jo... om jag nu byter rör... så fattar jag inte riktigt hur jag ska koppla det nya röret till min gamla bränsleledningsslang.

du bara byter ut den.. sruvar upp den å byter... har du msn så adda mig så kan ja fixa bilder å så kan ja kanske svara på dina frågor snabbare... Sotmaan@hotmail.com
Audi_Henke
GT-intresserad

Inlägg av Audi_Henke »

Ta bort slangen och åk till nån firma som pressar och tillverkar slangar efter kundens behov, dom har kopplingar och allt som behövs. Iof kan du nog använda dom befintliga kopplingarna. Bara och byta presshylsan.

Onödigt att byta mer än nödvändigt ;)

Lycka till!
Mvh Henke
:)
bj
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av bj »

Bara byta presshylsa! Now we're talking! *hehe*

Nu kanske jag verkar helt handlingsförlamad. Men hur demonterar jag av den gamla hylsan? Behövs några specialverktyg?
Audi_Henke
GT-intresserad

Inlägg av Audi_Henke »

Ta med hela slangen och åk till nån firma som tillverkar bromsslangar och liknande, dom har även stålomspunna slangar, har dom ingen likadan banjokoppling som du har så kan dom kanske använda din befintliga, så du behöver inte röra den.

Alternativ 2. Åk till en skrot och ta med dig lite verktyg och gå ut på gården ibland bilarna och leta upp nån Audi o skruva bort en likadan slang. De är nog de billigaste alternativet!

Mvh Henke
:)
Skriv svar