Kilenfjädrar och justerbara Koni, allt inhandlat på Micro i Anderstorp!

Det man alltid glömmer annars, mätning... Fram ca 630mm till backen

Bak, ca 600mm

Upp på lyften och bort med hjulet. Så såg det ut före jag gav mig på bytet...

I skuffen kan man se denna lilla roliga "hatt"

Under där gömmer sig detta

Innan jag skruvade så satte jag en pallbok som skivan kunde vila emot.

En liten skiftnyckel och en 15-nyckel, mina specialverktyg jag hade köpt på Biltema fick inte plats

Smörjde med 5-56 och rensade bort grus och annat så lossade bulten i botten på dämparen lätt.

Hepp

Delad

Har inga bilder på när jag plockade ihop dämparen, men eftersom dämparen är justerbar så är den lite tjockare än originalet vilket gjorde att det var ett heliske att få på dammskyddet. Dämpare två gick lite lättare, för då använde jag lite olja inne i dammskyddet, då gick det lättare.

På plats

Här uppe får man se till så att fjädern hamnar i rätt läge, likadant i botten. Det finns kanter som fjäderändarna ska vila emot.

Bara att skruva åt

Nu gav jag mig på framvagnen och på förarsidan fick jag loss styrleden, länkarmen och bromsarna hur smidigt som helst... Men... Jag slet som ett djur med att få loss bulten till drivaxeln. Den satt som BERGET

Efter lite moget övervägande så skruvade jag ihop allt och satte på hjulet (utan navkåpa) igen, lossade även hjulet på passagerarsidan och petade loss navkåpan på fälgen, sedan dit med hjulet igen.
Jag hissade således ner bilen igen och lyckades med "lite" slit få loss båda bultarna när bilen stod på backen. Kan säga att jag använde min "lilla" hylsnyckelsats med en 30-hylsa, en 10cm lång förlängare och så mitt spärrskaft som säkert är 60cm.
Nu när bilen ändå var på backen så passade jag på att provgunga bakvagnen och jag vill lova att den är STUM

Därefter konstaterade jag att jag fortsätter imorgon. Det var mörkt ute och jag kom på att jag inte hade käkat middag idag