Montera sänkningssats, nu färdigt

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Montera sänkningssats, nu färdigt

Inlägg av Edis »

Fick ju nyligen hem de sista delarna i mitt lilla sänkningsprojekt och jag passade på att ta lite bilder. Här kommer bakvagnen, för jag hann inte med framvagnen ikväll. Det trilskades lite, men jag återkommer till det mot slutet av detta inlägg.

Kilenfjädrar och justerbara Koni, allt inhandlat på Micro i Anderstorp!
Bild

Bild

Bild

Det man alltid glömmer annars, mätning... Fram ca 630mm till backen
Bild

Bak, ca 600mm
Bild

Upp på lyften och bort med hjulet. Så såg det ut före jag gav mig på bytet...
Bild

I skuffen kan man se denna lilla roliga "hatt"
Bild

Under där gömmer sig detta
Bild

Innan jag skruvade så satte jag en pallbok som skivan kunde vila emot.
Bild

En liten skiftnyckel och en 15-nyckel, mina specialverktyg jag hade köpt på Biltema fick inte plats :cry: De sista varven fick jag hålla fast stötdämparaxeln med en polygrip.
Bild

Smörjde med 5-56 och rensade bort grus och annat så lossade bulten i botten på dämparen lätt.
Bild

Hepp
Bild

Delad
Bild

Har inga bilder på när jag plockade ihop dämparen, men eftersom dämparen är justerbar så är den lite tjockare än originalet vilket gjorde att det var ett heliske att få på dammskyddet. Dämpare två gick lite lättare, för då använde jag lite olja inne i dammskyddet, då gick det lättare.
Bild

På plats
Bild

Här uppe får man se till så att fjädern hamnar i rätt läge, likadant i botten. Det finns kanter som fjäderändarna ska vila emot.
Bild

Bara att skruva åt :D
Bild
Nu gav jag mig på framvagnen och på förarsidan fick jag loss styrleden, länkarmen och bromsarna hur smidigt som helst... Men... Jag slet som ett djur med att få loss bulten till drivaxeln. Den satt som BERGET :evil:

Efter lite moget övervägande så skruvade jag ihop allt och satte på hjulet (utan navkåpa) igen, lossade även hjulet på passagerarsidan och petade loss navkåpan på fälgen, sedan dit med hjulet igen.
Jag hissade således ner bilen igen och lyckades med "lite" slit få loss båda bultarna när bilen stod på backen. Kan säga att jag använde min "lilla" hylsnyckelsats med en 30-hylsa, en 10cm lång förlängare och så mitt spärrskaft som säkert är 60cm.

Nu när bilen ändå var på backen så passade jag på att provgunga bakvagnen och jag vill lova att den är STUM 8)

Därefter konstaterade jag att jag fortsätter imorgon. Det var mörkt ute och jag kom på att jag inte hade käkat middag idag :oops:
Senast redigerad av 1 Edis, redigerad totalt 0 gånger.
Jonas
GT-fanatiker

Re: Montera sänkningssats, del 1

Inlägg av Jonas »

Det blir nog kanon när det är klart. Det blir nog en jädra skillnad nu när bilen kommer närmare marken. Kom även ihåg att vid säkning ska man göra hjulintällning :wink:
Föresten fina ventilhattar du har *yes*
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Re: Montera sänkningssats, del 1

Inlägg av Edis »

Jonas skrev:Det blir nog kanon när det är klart. Det blir nog en jädra skillnad nu när bilen kommer närmare marken. Kom även ihåg att vid säkning ska man göra hjulintällning :wink:
Föresten fina ventilhattar du har *yes*
Puh, har fått loss ena fjäderbenet nu, det var en satans mardröm ::
Kommer en del "roliga" bilder på hur jag fick lösa mina bekymmer... Det är bra att ha mycket verktyg... :roll:

Märkte dock att fjäderbenslagret glappade så det är lika bra att åka in och shoppa nya. Micro i Halmstad hade det hemma på hyllan :D

Jag ska lämna in den på hjulinställning hos en herre som även kan justera höjden lite om den skulle bli för hög.
Senast redigerad av 1 Edis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Kontakt:

Sänkning!

Inlägg av Dompers »

Följer, följer! *yes*
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Perfekt för oss (speciellt mig) som inte är så duktiga på att meka.
Mer sådant tack. *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kommer bilder senare, men nu är allt bytt. Tror att jag bytte fjäderbenslagren i onödan för de nya glappade nästan lika mycket. Köpte dock lite mer verktyg på Biltema som gjorde eftermiddagen lite lättare :lol:
Nu när den är monterad så kan jag säga att min bil alltid har varit rejält hög fram, men den sjönk bara 10mm med denna 40/40-sats... Blev dock mycket trevligare på vägen, känns otroligt mycket trevligare. Har inte justerat dämparna något ännu, ska köra in dem först.

Bilen ska iallafall in på specialsänkning och hjulinställning snart. Då kommer det att bli en coolare look :D
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker

Inlägg av coupesudden »

då fjädrarna "sätter" sig ganska mycket så rekommenderar jag lite vild inkörning innan hjulinställning .... annars får du snart ställa hjulen igen !! å det märker du när framdäcken har slitits snett =/ ... inte kul alls ... har en kund på jobbet som varit inne med sin golf för tredje gången nu på hjulinställning .... monterade en 40/40 sats från kilen i den å den sjönk ca 15mm så nu rekommenderar jag alla som sänker att köra in fjädrarna innan dom kommer till mig !!

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

OK, nu kör vi del två. Bilderna är tagna lite huller om buller, men jag ska försöka få med alla momenten...

Några steg är redan gjorda innan denna bild togs. Det viktigaste var att dra loss drivaxelmuttern när bilen stod på backen. En 30-hylsa och ett rejält spärrskaft använde jag där. Satt som faaaan... :evil: I övrigt har jag lossat oket, okbygeln och skivan samt fått bort styrleden med ett specialverktyg. Satt dock inte hårt på någon av sidorna så det gick väldigt smidigt på min bil. Jag rekommenderar dock att man köper riktiga verktyg för det momentet, Biltemas prylar fungerar kalas.
Bild

Som sagt styrleden lossad helt
Bild

Lossade bulten till länkarmen
Bild

Den beryktade drivaxelmuttern...
Bild

För att få bort P-änden ur fjäderbenet använde jag en liten domkraft för att bända isär allt, gick relativt smidigt *yes*
Bild

Dags att spänna ihop fjädern, på den andra sidan monterade jag dit fjäderspännarna åt andra hållet, blev bättre. Gott att ha ett trycklufts-spärrhandtag :D
Bild

Delarna borta, här gick det åt ett specialverktyg för att få loss ringen som håller ihop allt, men jag fick med det bland dämparna. Hade dock köpt sådana på Biltema sedan tidigare, finns en liten sats med små korta runda saker med ett spår i mitten, typ :lol:
Bild

Bort med den "lilla muttern" eller vad man ska kalla den :oops:
Bild

Jaha, så ser det ut utan fjäderbenet
Bild

Hmmm, det här bar lite emot... Men jag följde den något fåordiga instruktionen och vi tydde det som att man skulle fylla i 50ml glykol :?
Bild

Dit dämparen i fjäderbenet och sedan i med den lilla hylsan som centrerar dämparen ordentligt.
Bild

Tada... Jag vet... Allt är vitt i garaget efter att jag lackade fälgarna i veckan :oops: :lol:
Bild

New vs old...
Bild

Nice!
Bild

In med benet och skruva fast den lite lätt i toppen
Bild

Hmmm, ska det se ut så här :lol:
Bild

Dessa bilderna skulle hamnat överst, men nu håller vi på med fjäderbenet på andra sidan och det gick tokmycket snabbare. Här fick jag använda avdragare för att få ut drivaxeln.
Bild

Nyinhandlade verktyg, en 22-hylsa med räfflor på sidan så en rörtång kunde greppa ordentligt, sedan en lång insexhylsa (7mm). Fungerade grymt bra, den adnra sidan var ett helsike... :roll: Tänk vad bra det är med rätt verktyg...
Bild

Här ser Ni en närbild på fjäderbenslagret och toppen på dämparen. Den ställbara dämparen. Nu slängde vi dit allt igen och sänkte ner bilen :D
Bild

Ut på en kort provkörning och den blev grymt mycket trevligare att köra!! Men inte tillräckligt låg....
Bild

Ska ner några cm till där fram, där bak är den perfekt.
Bild

620mm fram (10mm lägre)
Bild

580mm bak (knappt 20mm lägre)
Bild

Jag förstod varför brorsan tyckte att jag skulle kolla mig i spegeln :oops: :lol:
Bild
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Kul med bilder att följa. Det blev riktigt bra..
Håller med, man ska ha rätt verkstyg. Det underlättar massor.

Ang. bakstötdämparna på GT så har jag brukat tagit ur ryggstödet bak så man kommer åt med mutterdragare inifrån.
Det man får ha koll på då är att mutternsläpper, så inte kolvstången snurrar runt och förstör packningarna i stötdämparen.
Men annars underlättar det mkt. både tid/arbetsställning. *yes*
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

det finns p-ende avdragare, skit bra verktyg då går det hur smidigt som hällst att dra av p-ändar. Har använt Biltemas och tagit sönder minst ett :oops: så det kanske blir högre kvalité nästa gång, men när de inte går sönder så...
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Matzioni
GT-diggare
Kontakt:

Inlägg av Matzioni »

Blev ju riktigt bra det där :) Hoppas du är nöjd!

Lite lägre bara så blir det perfekt ;)
Audi quattro for life

http://www.garaget.org/Matzioni
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Edis är dokumenteringens mästare och vad gäller sista bilden så ser jag också ut så när jag mekat. Jag tror att jag är allergisk mot bilar för det börjar alltid klia i ansiktet när man mekar och då måste man ju klia sig. I mellanåt glömmer man ju att man är skitig.

Det blev ju bra med sänkningen! Dock så håller jag med coupesudden. Kör med den en stund så den sätter sig. Du har ju lite grusväg där och då sliter ju inte däcken om inställningen skulle vara fel.

Bra med riktiga fjäderspännare. När jag bytte framfjädrar på hondan blev det en intressant upplevelse. Dom fjädrarna vär väldigt små men starka så spännarna halkade av...

Trevlig liten lampa du har i hjulhuset! Min sladdlampa gav upp och jag orkar inte laga den en gång till. Jula har en uppladdningsbar med både dioder och vanlig lampa. Får bli en sån nästa gång.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en bil sätter sig och sjunker efter ett tag, så det Coupesudden skriver var intressant. Har hört många som har sagt att de sätter sig, men jag har sänkt i stort sett alla mina bilar utan detta fenomen och jag har haft uppe denna frågan tidigare på andra forum och ingen har varit ute för att bilen verkligen har blivit lägre. Fjädern borde rimligtvis inte sjunka ihop efter ett tag, men om den gör det borde det bero på felaktigt material. Vet att verkstäder brukar säga så till kunder som inte har blivit nöjda direkt och hoppas att de "vänjer sig" vid att den inte blev så låg som önskat. :lol:

Hursomhelst så ska bilen in på hjulinställning och nersänkning i slutet på månaden, han hade inte tid innan dessa. Hoppas att det blir innan träffen bara.

Den lilla lampan är GULD, går på AAA-batterier och verkar hålla hur länge som helst med fräscha batterier. Köpte den på Rusta häromveckan för 40 spänn eller vad det nu var. Sitter en magnet i den också, så den är lätt att "applicera" :D

Jag har två olika modeller av P-ändesverktyg, denna köpte jag nyligen:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82526
Behövde inte ta i mycket, men mina satt nästan löst redan. Man ska dock inte spänna den mot tappen längst fram, då var risken stor att den skulle gå av stod det i anvisningen på lådan.
Har även denna sedan flera år tillbaka, den har jag använt till traktorns P-ändar och den klarade jobbet galant:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82522
Har testat att försöka få loss en P-ände på traktorn utan det verktyget och det var ett helt galet jobb. Jag fick slita som ett djur, men med det verktyget lossade leden efter två måttliga slag. Sjukt bra :D
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ja brukar hälla i olja istället för glycol.. det funkar fin fint.. o så vet man at det aldrig kommer att rosta.. *yea*
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

zlobo skrev:ja brukar hälla i olja istället för glycol.. det funkar fin fint.. o så vet man at det aldrig kommer att rosta.. *yea*
Jo, jag tänkte gjort det också, det kändes mer logiskt, men eftersom de var så noga med bilden på glykolflingan m.m. så följde jag deras anvisning. Ångrar dock i efterhand att jag inte tog olja ::
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

skal inte va ngn fara efter som de flesta glykoler har oxidations skydd skydd.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Johansson
GT-intresserad

Gummibussning?

Inlägg av Johansson »

Är gummiringen/bussningen runt övre fjäderbensfästet orginal eller hemmafix?

Finns med på bilden med texten: "In med benet och skruva fast den lite lätt i toppen"

Har ingen på min bil och funderar på om det ska sitta nån där eller inte.
Skriv svar