Demontera bränslefilter?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Demontera bränslefilter?

Inlägg av Jojjan »

Lite pinsamt att erkänna men jag får inte loss det gamla och numera trasiga bränslefiltret på Quattron.
Vad använder ni för verktyg och knep till att få loss det gamla bränslefiltret och hur hårt ska det nya filtret dras?

Tips, knep, bilder m.m. är önskvärt. :wink:
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Är det kanske lättare om man skruvar bort anslutningen till bränsleaccumulatorn som går till bränslefiltret och får lös den ena sidan av bränslefiltret på så sätt?

Fästet av den andra sidan av filtret får man väl loss genom att vrida hela filtret "motsols" va?
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

men bränslefiltret sitter väl under bilen va? tror jag åtminstonde det gör på min... om jag inte missminner mig helt. iså fall är det bara skruva bort anslutningarna på filtret o ta ner de (givetvis måste uppfästningen skruvas bort innan man tar ner de) o sen upp med det nya. Använd nya packningar (kopparbrickor brukar det sitta) o sen dra åt lite lagom bara.. läcker det har du tagit i för dåligt.

har ju iofs ingen quattro.
Audi GT Quattro -85
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Skillnaden på GT:n och GT Quattron är att bränslefiltret (och pumpen m.m.) sitter på vänster sida på Quattron.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Men som jag förstår det på dig så ska du byta bränslefiltret ? allt är helt osv ? iså fall är det bara lossa anslutningarna och uppfästningen o sen dit med de nya.
Audi GT Quattro -85
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Japp jag ska bara byta filtret.
Problemet är att det är väldigt hårt åtdraget i "banjofattningen". Filtret är "kexigt" av all rost och det är svårt att få grepp om det.
Uppfästningen är inte riktigt hel så det ger inget stadga när man drar och jag har ingen lyft att få upp bilen på just nu.

Jag ska renovera hela bränsledelen senare till våren. Just nu hinner jag inte med det. Men bilen går inte att köra med just nu p.g.a. filtret.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

okej, har du tillgång till en stor polygrip eller en lite rejälare rörtång ? bara våla .. på med en vanlig fast blocknyckel o ta i bara. .det brukar släppa :)
Audi GT Quattro -85
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jag ska se om jag kan låna lite bättre verktyg.

När man har fått bort den bakre "banjoskruven" så vrider man runt hela filtret va för att lossa det främre fästet?

Det ska tydligen bara vara en koppartätning i främre fästet på bränslefiltret och 2st vanliga tätningsbrickor runt banjoskriven.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

det bör ju bara 2 banjo kopplingar på filtret ? slangen är ju bara " delad " så att säga.. själva fästet för filtret brukar vara någon sorts "klämma" runt själva bränslefiltret. vet dock inte hur det ser ut på en Quatto.. har aldrig hållt på med någon sån. . har du nån bild ?
Audi GT Quattro -85
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Såhär ser bränslefiltret och dess fästen ut på min GT Quattro.
Bild


En bild som visar skillnaden mellan GT:n och GT Quattron. (Finns säkert fler varianter också)
Bild


Det nya bränslefiltret med tätningar och plastskydd.
Bild

Det finns alltså inga bränsleslangar utan enbart bränslerör kring bränslefiltret.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

okej, men då hade jag gjort såhär. .

lossat på röret som inte är med banjofattning först, sen hade jag tagit den med banjofattning och lossat den sedan bara lossat skruvarna till uphängningen och dragit ut filtret.

på själva filtret har du ju nyckel fattning i ena änden ( 17 eller 19mm nyckel ser det ut som) håll emot på den när du ska dra loss banjoskruven. kan använda den som mothåll på den andra skruven också.
Audi GT Quattro -85
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

på min satt det en plast slang mellan B och Cden är flexibel.
losa på banjon,, sen kan du snurra på filtret o få bort den från andra sidan.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar