Lite pinsamt att erkänna men jag får inte loss det gamla och numera trasiga bränslefiltret på Quattron.
Vad använder ni för verktyg och knep till att få loss det gamla bränslefiltret och hur hårt ska det nya filtret dras?
Är det kanske lättare om man skruvar bort anslutningen till bränsleaccumulatorn som går till bränslefiltret och får lös den ena sidan av bränslefiltret på så sätt?
Fästet av den andra sidan av filtret får man väl loss genom att vrida hela filtret "motsols" va?
men bränslefiltret sitter väl under bilen va? tror jag åtminstonde det gör på min... om jag inte missminner mig helt. iså fall är det bara skruva bort anslutningarna på filtret o ta ner de (givetvis måste uppfästningen skruvas bort innan man tar ner de) o sen upp med det nya. Använd nya packningar (kopparbrickor brukar det sitta) o sen dra åt lite lagom bara.. läcker det har du tagit i för dåligt.
Men som jag förstår det på dig så ska du byta bränslefiltret ? allt är helt osv ? iså fall är det bara lossa anslutningarna och uppfästningen o sen dit med de nya.
Japp jag ska bara byta filtret.
Problemet är att det är väldigt hårt åtdraget i "banjofattningen". Filtret är "kexigt" av all rost och det är svårt att få grepp om det.
Uppfästningen är inte riktigt hel så det ger inget stadga när man drar och jag har ingen lyft att få upp bilen på just nu.
Jag ska renovera hela bränsledelen senare till våren. Just nu hinner jag inte med det. Men bilen går inte att köra med just nu p.g.a. filtret.
okej, har du tillgång till en stor polygrip eller en lite rejälare rörtång ? bara våla .. på med en vanlig fast blocknyckel o ta i bara. .det brukar släppa
det bör ju bara 2 banjo kopplingar på filtret ? slangen är ju bara " delad " så att säga.. själva fästet för filtret brukar vara någon sorts "klämma" runt själva bränslefiltret. vet dock inte hur det ser ut på en Quatto.. har aldrig hållt på med någon sån. . har du nån bild ?
lossat på röret som inte är med banjofattning först, sen hade jag tagit den med banjofattning och lossat den sedan bara lossat skruvarna till uphängningen och dragit ut filtret.
på själva filtret har du ju nyckel fattning i ena änden ( 17 eller 19mm nyckel ser det ut som) håll emot på den när du ska dra loss banjoskruven. kan använda den som mothåll på den andra skruven också.