- Motor startad, automatiskt halvljus på: extraljusen av.
- Lysknappen på, halvljus på: extraljusen lyser.

- Lysknappen på, helljus på: extraljusen av

Det visade sig när jag mätte på helljuslampan att när automatiskt halvljus var på så hade helljuset 0V på båda polerna. Men när jag drog på ljusknappen så så steg det till 12 V på båda polerna på helljuslampan. Lampan lös inte men extraljusrelät drog när det fick 12 V. Varför dom kopplat så vet jag inte men det har kanske nått med det automatiska halvvjuset att göra. När jag sedan slog på helljuset så sjönk helljuskabeln till 0V. helljuslampan fick 12V från den kabel som på normala bilar är jord och den andra polen jordades. Lampan lös men mitt relä drog inte då det fick jord på båda stiften. Om jag bara hade flyttat jordkabeln till +12V så hade extraljusen lyst när bilen var av så det var inget alternativ.
Här är en tabell på hur det såg ut
H4-lampans kablar hade alltså:
- När bilen var avstängd
Halvljuskabel 0V
"Jord"-kabel 0V
Helljuskabel 0V
Extraljusen var då AV.
- När automatiskt halvljus var på
Halvljuskabel 12V
"Jord"-kabel 0V
Helljuskabel 0V
Extraljusen var då AV.
- När lysknappen var på och halvljus var på
Halvljuskabel 0V
"Jord"-kabel 12V
Helljuskabel 12V
Extraljusen var då PÅ. Dom skulle vart AV.
- När lysknappen var på och helljus var på
Halvljuskabel 12V
"Jord"-kabel 12V
Helljuskabel 0V
Extraljusen var då AV. Dom skulle vart PÅ.
Jag löste det till slut. Någon som kan gissa hur?