konstigheter i bakvagnen också..
konstigheter i bakvagnen också..
Hej!
Nu har jag även lite frågor angående min bakvagn. Jag har sänkfjädrar bak och så fort man kör på lite ojämnheter så klonkar det i bakvagnen. Låter som att höger fjäder är lös men kan den verkligen vara det? Har skruvat fast dämparen precis som den skall (tror jag iaf) och fjädern ligger rätt på plattan och i gummiringen längst upp..
Därför har jag börjat undra om det kan vara bakaxeln eller tvärstaget som skrammlar. Så jag provade att putta på bilen från sidan när den stod still och då klonkade det och bakhjulen rörde sig ganska friskt.
Någon som har någon uppfattning om vad det kan vara för fel, dåliga bussningar eller liknande.. Eller kan sänkfjädern på något vänster vara för kort?!
Fredrik
GT coupé -85
Nu har jag även lite frågor angående min bakvagn. Jag har sänkfjädrar bak och så fort man kör på lite ojämnheter så klonkar det i bakvagnen. Låter som att höger fjäder är lös men kan den verkligen vara det? Har skruvat fast dämparen precis som den skall (tror jag iaf) och fjädern ligger rätt på plattan och i gummiringen längst upp..
Därför har jag börjat undra om det kan vara bakaxeln eller tvärstaget som skrammlar. Så jag provade att putta på bilen från sidan när den stod still och då klonkade det och bakhjulen rörde sig ganska friskt.
Någon som har någon uppfattning om vad det kan vara för fel, dåliga bussningar eller liknande.. Eller kan sänkfjädern på något vänster vara för kort?!
Fredrik
GT coupé -85
När det gäller bakvagnen har jag råkat ut för att bussningarna som sitter i bakaxeln är helt slut. I vissa lägen (beroende på hur innanmätet i bussningen snurrade) så kunde man flytta fram och bak hjulet en centimeter...
Att byta dessa bussningar är ingen barnlek kan jag säga....
Men jag kan dock inte komma ihåg att det förde något oväsen, men det beror kanske på om det finns gummi kvar eller ej i bussningen.

Att byta dessa bussningar är ingen barnlek kan jag säga....

Men jag kan dock inte komma ihåg att det förde något oväsen, men det beror kanske på om det finns gummi kvar eller ej i bussningen.
va trevligt...
jag har samma problem me min gt alla fjädrar & dämpare e bytta, men fortfarande klonkar det till vid varje gupp osv???
kom igen nu, ngn måste haft detta problem & åtgärdat!?! =(
kom igen nu, ngn måste haft detta problem & åtgärdat!?! =(
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
bra fråga...
köpte gt'n förra veckan, killen som hade den innan körde egen variant me sportsystem tror han byggt om ett 2½" system fast bara bakre ljuddämparen, den sitter inte Böjt som den ska efter sista dämparn, utan han har gjort ett rakt mega slutrör!? men det lät så identiskt med dr_peppers problem...
ngn aning om vart ,man kan få tag i trimmkam? hade det i min förra gt, men den kammen va från tyskland... :S
ngn aning om vart ,man kan få tag i trimmkam? hade det i min förra gt, men den kammen va från tyskland... :S
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Det kan mycket väl vara bussningarna i bakvagnen, gammla bussningar går trögt och kan fasta i högt eller lågt läge. Då när du kör ner i en grop el liknande så rör sig ju bakvagnen upp och ner, därav om du har korta fjädrar så blir ju den lös i dämparn och kan då göra detta klunkade ljud, har haft samma fenomen på flera av mina golfar. Och har gått bort när jag bytt bussningar.
Är ett förslag iaf!
Är ett förslag iaf!
Om du tänker dig att bakaxeln ser ut som ett U med lång botten och korta sidopinnar så sitter bussningar i toppen på sidopinnarna. På bilen blir detta precis framför bakhjulen.
Märker du inget glapp behöver du inte byta dem, du märker glappet om du försöker rulla bakhjulet fram och tillbaka när den står stilla. Jag lämnade in bilen på Audi och var med vid bytet. Man fick lossa bromsslangen och bända ner ena sidan och därefter försöka få loss bussningen. Det gick åt mycket våld och värmning med skärbrännare... Meken var helt vild till slut...
Märker du inget glapp behöver du inte byta dem, du märker glappet om du försöker rulla bakhjulet fram och tillbaka när den står stilla. Jag lämnade in bilen på Audi och var med vid bytet. Man fick lossa bromsslangen och bända ner ena sidan och därefter försöka få loss bussningen. Det gick åt mycket våld och värmning med skärbrännare... Meken var helt vild till slut...

Nu har jag och pappa turats om att skaka bilen och känt på bussningarna i bakvagnen samt i tvärstaget. De i bakvagnen verkar faktiskt okej men i tvärstaget glappar det som tusan! Kan detta var problemet tro?
Nu var det längesen jag hade bilen upphissad, så vet någon om det även är svårt att byta tvärstagsbussningarna? Det får väl bli nästa projekt iallafall..
Fredrik
GT coupé -85
Nu var det längesen jag hade bilen upphissad, så vet någon om det även är svårt att byta tvärstagsbussningarna? Det får väl bli nästa projekt iallafall..
Fredrik
GT coupé -85
Nu har jag fixat och donat med mina små problem och det verkar som att saker och ting har löst sig någorlunda!
Jag började med att byta till en rak bult i tvärstagsfästet som jag nämnde i tidigare inlägg och det känns som att vänster bakhjul har lite mer avstånd från skärmen..
Sedan kollade jag på sprängskisser över stötdämparna och det kändes som att någonting inte stämde. Mycket riktigt har jag antagligen alltid haft ena gummit i fjädertornen bak åt fel håll.
Det är ett konformat gummi som är trätt på dämparen högst upp, den smala delen skall vara nedåt för den som är osäker! Det kanske du kan kolla upp på din Sibbson..
Nu när jag ändrade detta blev det mycket bättre, men inte felfritt.. Det klonkar inte längre när jag kör i hålor i vägen, men problemet kvarstår dock när jag kör över gupp i medelfart.
Nästa grej är väl att kolla bussningarna i bakvagnen riktigt noga..
Fredrik
GT coupé -85
Jag började med att byta till en rak bult i tvärstagsfästet som jag nämnde i tidigare inlägg och det känns som att vänster bakhjul har lite mer avstånd från skärmen..
Sedan kollade jag på sprängskisser över stötdämparna och det kändes som att någonting inte stämde. Mycket riktigt har jag antagligen alltid haft ena gummit i fjädertornen bak åt fel håll.

Nu när jag ändrade detta blev det mycket bättre, men inte felfritt.. Det klonkar inte längre när jag kör i hålor i vägen, men problemet kvarstår dock när jag kör över gupp i medelfart.
Nästa grej är väl att kolla bussningarna i bakvagnen riktigt noga..
Fredrik
GT coupé -85