Det stora insugsgummit

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Det stora insugsgummit

Inlägg av Dr_pepper »

Hej!

Jag har köpt ett begagnat insugsgummi för mitt gamla var trasigt i infästningen till insuget.
Fick tyvärr nu syn på att det inte finns någon anslutning på gummit till en liten "klump med ett rör" som som sitter på filterboxen. Jag vet inte vad klumpen gör och undrar därför om man kan köra utan att den är ansluten?

Jag hoppas Edis bifogar bilder som jag snart skall skicka till honom...

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Bilderna:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Ingen som vet!?

Inlägg av Dr_pepper »

Som ni ser på bilderna så är det översta gummit det gamla med en anslutning till något som ungefär ser ut som en dumpventil och sitter på luftburken.

Och på bild nr 2 så ser man just fästet till denna mojeng som jag inte vet vad det är. Den sticker alltså rakt ut i luften nu vilket kanske inte är så bra...

Någon som vet vad det är?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Är det inte någon som vet vad det är för något, och om jag kan göra med den okopplad??

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Jag ska försöka komma ihåg att kolla det när jag kommer hem idag, har haynesboken hemma men jag vet inte om de står där.. annars har jag ingen aning...
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Det kan vara vevhusventilationen,., Den finns inte utmärkt i haynes boken men det är en bild ser ungefär likadan ut som den bilden som e här på forumet...
Så min gissning är vevhusventilationen...
Jimpa_31
GT-diggare

Inlägg av Jimpa_31 »

Vet ej riktigt om det är det... HAr för mig att den går upp närmare insuget : S
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Nu har jag kollat mer ingående på manicken jag frågar om... Den är fäst bredvid vevhusslangen som sitter i luftburken och går upp i "vevhusklumpen" under tomgångsmotorn. Kollar man in i manicken så finns sitter det en nippel i den. På utsidan finns det en kabel som går ner någonstans bakom motorn samt en sån där vävd vacuumslang. Det finns även en utgång på sidan, det är den som sticker rakt ut i luften just nu och som egentligen skall in i insugsgummit. Detta är lite svårt att förklara, men utloppet är skilt från rummet där nippeln är i. Alltså kollar man in i utloppet så ser man en vägg.

Fredrik
GT coupé -85
Skriv svar