Bilen har stått stilla ca en vecka nu men startade fint. Jag har haft lite strul med gången innan motorn blir varm sedan jag bytte motor. Har misstänkt fördelarlock, läckande spridargumin, läckande bränsleslednignar in till LMM och dåligt luftfilter. Men bilen har i alla fall gått. När den är kall har den varigt lite ryckig under och framför allt runt 2000 rpm.
Åter till dagens problem. Jag startade bilen körde runt kvarteret och kommer till en korsning, där får jag vänta en liten stund innan jag kan köra ut, ger gas men motorn bara tvär dör. Det är precis som om någon bara slog av tändningen. Den hostar alltså inte till eller tappar ork utan bara dör. Lyckligtvis ligger det en busshållplats precis här så det är bara att rulla av vägen och ställa sig.
Först var jag rädd att jag fått ventil sallad, tyckte att det lät illa när motorn dog. Men det kan jag inte se några spår av. Kamremmen är hel och på plats och när jag kör motorn på startmotorn låter det helt normalt.
Jag vill ha det till ett tändnings fel, nån del i tändsystemet som inte ville vara med längre. Därför gick jag hem igen och hämtade mitt nya fördelar lock och bytte men det gav ingen skillnad.
Jag vet inte om den får soppa (hur kan jag kolla det?) men jag tror det då jag tror mig ha hört en avgassmäll (baktändning) när jag försökte få igång bilen. Det är lite svårt att spåra ljuden bara eftersom bilen står jämte en trafikerad väg.
Nu tänkte jag byta rotor också eftersom den såg dålig ut. Det kan ju vara tändspolen som är kass eller tändmodulen (svindyr

Eller är det någon som har ett annat förslag?
Läckande spridargummin och läckande bränsleslang, tror jag inte på. De felen är inte fixade men det är så små läckor om det nu läcker. det borde inte ha gett ett så totalt stopp på bilen, eller? Jag har bytt tändkablar till "nyare" så de borde fungera, tror knappast att 5 st går sönder samtidigt i alla fall.