Motorbyte gt coupe-83

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
atthem

Motorbyte gt coupe-83

Inlägg av atthem »

Tjena!!

Har funderat på att stoppa i en 2,3:a i den istället för min 1,9 som jävlas.(har orignal suttit en 2,2 i den). Är detta då genomförbart? nån som har gjort det? Passar min växellåda på 2,3an.?

//Jocke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Det är bara flytta över allt ska passa.
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker

Inlägg av SibbSon »

Jag har en 2,3:a i min så det ska passa rakt in va ja kan se, inte jag som gjort det, men finns inga ombyggnationer i motorrummet...
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Det ska inte vara några problem det enda som skiljer alla 5-cylindriga motorer är slaglängd, borr och toppen.
Kolla bara upp om du eventuellt måste byta svänghjulet. Jag bytte koppling på min GT från en annan med hudraulisk koppling och då visade det sig att koplingen inte passade mot svänghjulet. Så jag var tvungen att byta svänghjulet. Men nu vet jag dock inte om markeringen för tändningen stämmer så jag rekomenderar dig även att kontrollera markeringen på svänghjulet för tändningen vid eventuellt byte.
atthem

Inlägg av atthem »

lutar nog åt motorbyte då! då måste ja väl isf ha en 2,3a med mekanisk insp? finns de ens?
eller går det koppla i en elektronisk insprutare i den?(utan att jävlas allt för mkt)

tex en 2,3E är det en elektronisk insp?
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

atthem skrev:lutar nog åt motorbyte då! då måste ja väl isf ha en 2,3a med mekanisk insp? finns de ens?
eller går det koppla i en elektronisk insprutare i den?(utan att piiiiip allt för mkt)

tex en 2,3E är det en elektronisk insp?
Alla Audi 5-cylindriga motorer med insprutare har k-jetronic (ke-jetronic). Men då fnns det olika k-jetronic 1, 2 och 3 skillnaden vet jag inte.
Jag är inte så insattt på motorn.
JohnOlsson
GT-intresserad
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

gammal tråd med, går det inte att montera en 2.3L-20V 170hkr motor?
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Jag tror att det skulle gå, De som skiljer 20v från 10v är ju toppen och antagligen insprutning insug osv, Men motorfästena borde vara desamma...
Skriv svar