das projekt - Update 12/12

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

då ska jag föröka mig på en update om vad som hänt under veckan!

har iaf köpt en ny brukis, kika regnumret :) lite småcoolt

Bild

i början av veckan så höll jag endast på med städning av ladan för mera plats.. nu har man ca 55kvm att leka på =)
på onsdagen kom plastbrorsan å hjälpte till, vi börja med att rensa gt:n på delar.

Bild

Rensad.. förmodligen så är bakvagnen identisk med 80´n. men jag behöver pumpen å fästet till den.

Bild

Nästa dag sattes de upp hyllor, fixade även till de som fanns..:cool:

Bild

inte de snyggaste kanske, men de är inge altare som byggs =)

Bild

Sen vare dags för lite svetsning =)
Bild

Bild

Klart för provmontering då!
Bild

Here she comes =)

Bild

Grymt skönt, de passa!

Bild

Bild
Även låda monterad, inga problem där heller :cool:

Bild

Bild


Provmonterade även lite annat smått och gott

Bild

Bild

Bild
Ganska givande dag. =)


Slänger upp lite blandade bilder, dom får sköta snacket =)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De va allt!
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

btw, hur tycker ni som är erfarna svetsare att fogarna ser ut?
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Härliga bilder.:D
Bilden med rondellen iena handen och Ölen iden andra var riktigt cool.
*yes*

Svetsfogarna till motorfästet såg inte så bra ut.
Men bilderna kanske ljuger endel?
Det lär märkas om fogarna spricker. :)
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

blueman83 skrev:Härliga bilder.:D
Bilden med rondellen iena handen och Ölen iden andra var riktigt cool.
*yes*

Svetsfogarna till motorfästet såg inte så bra ut.
Men bilderna kanske ljuger endel?
Det lär märkas om fogarna spricker. :)
okej, jadu jag vet inte. jag kan ta mer bilder sen, om det gäller fäste nummer 2 så vet jag att bilden ljuger, såg väldigt konstigt ut på bilden
Jag gjorde iaf som så att jag punktade lite här å där, en bit ifrån varje punkt så det inte skulle slå sig (kanske inte är nån fara, men ja ville inte chansa). Hur ser man om en fog inte är bra? vill gärna veta så man kan lära sig av sina misstag.
Inget verkade då va fel när vi hissa ner motorn, lät inte eller något annat. Vi körde sakta ner och kikade, eftersom jag inte var så säker på mig själv :P

Och om jag nu vill bättra på det, hur gör jag då? kör ett varv runt? :P

Oerhört Tacksam för svar

Edit: Ang. bilden, tackar =) hehe, vem sa nått om att killar inte kan göra 2 saker samtidigt?? *asg* *yes*
Die for metal!
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker
Inlägg: 775
Blev medlem: tis apr 03, 2007 19:01
Ort: uppland

Inlägg av stork3n »

jag tycker det ser ut som du kört utan gas :( tyvärr.. men hoppas att det e bara e bilden som ljuger :D
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

stork3n skrev:jag tycker det ser ut som du kört utan gas :( tyvärr.. men hoppas att det e bara e bilden som ljuger :D
Hehe ja har kört utan gas, med en sån här telwin svets från jula/clas ohlsson. jag skall ta mer bilder på lördag.. men vad är det som gör att dom ser dåliga ut? skulle va bra att veta.
För det jag såg på andra sidan plåten så hade det iaf "smält samman". Och det verkade hålla, hammrade lite oxå.

Hur åtgärdar jag detta bäst då?
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Är det flusstråd på den?

Svetsfogarna ser "ytliga" ut. Typ kall lödning.
Jag skulle ha krämat på mer strömstyrka och fått en sammanhängande svetsfog som är mer "ibrännt"
Färg och annat skit är det bra om man slipar bort innan så går det lättare och svetsa och man slipper andas in giftiga gaser.
När svetsen låter som en geting så är den rätt inställd.*hehe*

Vill du göra om svetsningen så går det att köra med flapdisc på rondell och slipa ner svetsen och lägga en ny.

Men det kan ju hålla oxå. *yes*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

blueman83 skrev:Är det flusstråd på den?

Svetsfogarna ser "ytliga" ut. Typ kall lödning.
Jag skulle ha krämat på mer strömstyrka och fått en sammanhängande svetsfog som är mer "ibrännt"
Färg och annat skit är det bra om man slipar bort innan så går det lättare och svetsa och man slipper andas in giftiga gaser.
När svetsen låter som en geting så är den rätt inställd.*hehe*

Vill du göra om svetsningen så går det att köra med flapdisc på rondell och slipa ner svetsen och lägga en ny.

Men det kan ju hålla oxå. *yes*
Japp, precis flusstråd.
Jag slipade nog bort färgen lite för fort innan så ja missa nog lite..
Tror jag gör som du säger, slipar ner det, höjjer strömstyrkan å kör igen! jag vill va på den säkra sidan :)
tack för hjälpen!



nu till ett annat PROBLEM :( jag stött på... det här med att kunna köra bilen lagligt med 5:an i verkar ju stört omöjligt. Kopierat från sfro.com:

"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!"

Är det ens någon idé att försöka få tag på ett sådant?
Die for metal!
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

jag har sökt efter ett sånt men det fick jag inte.. men det enda sfro killen sa att ta motorn från en audi 100 turbo,,, han sa att det är inga problem om du tar motor och växellåda och bromsar från den bilen...
Han tyckte att det lät som en bra ide...Han sa också att det är mycket enklare änn om man ska få ner en motor utan katalysator,,, :D
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jockelind skrev:jag har sökt efter ett sånt men det fick jag inte.. men det enda sfro killen sa att ta motorn från en audi 100 turbo,,, han sa att det är inga problem om du tar motor och växellåda och bromsar från den bilen...
Han tyckte att det lät som en bra ide...Han sa också att det är mycket enklare änn om man ska få ner en motor utan katalysator,,, :D
Åfan... men vad är det absolut värsta som kan hända om man besiktar med original motor och sedan byter efter bes.?
Die for metal!
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

den största faran är väll om du krockar med den och dom skulle kolla upp den.. men det är ju många som kör med turbo motor och sen byter för besiktningen...
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jockelind skrev:den största faran är väll om du krockar med den och dom skulle kolla upp den.. men det är ju många som kör med turbo motor och sen byter för besiktningen...
ja det är ju det man oroar sig för..
Jo det verkar ju finnas en del som kör på den metoden, om det nu skulle hända lär det väl bli dyra böter osv? inte gällande försäkring osv,..
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Idag har man gått runt och funderat på det här med motorn typ hela dagen :(
har kommit fram till att de är nog bäst att skaffa en motor med katalysator..

Så gott folk! hjälp mig nu med val av motor :)
så klart skall det ju vara en femma, turbo hade ju inte varit fel heller.. det vore bra om den passade i en gt ganska smärtfritt. Vad finns det att välja på :)? nån som kanske har att sälja?
Die for metal!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gör som Rallytobbe och montera in en 5:a (NG-motorn) från en nyare Audi 80 eller Coupé.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Edis skrev:Gör som Rallytobbe och montera in en 5:a (NG-motorn) från en nyare Audi 80 eller Coupé.
Lät ju som en bra idé :) det lär ju passa smärtfritt i gt:n/80´n? och lär ju inte vara så himla svår att få tag på kanske
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

NG motorn är ett bra val.
Det satt en sån motor imin Audi Coupe årsmod. 1989 som jag hade då jag gick i gymnasiet. Det är ett X antal årsedan.

Dom är relativt lätttrimmad oxå. Jag nöjde mig med Öppetluftfilter PC010C och ett trimchip från tyskland samt 2.25tums avgassystem.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

gött! då är det bara börja leta då :P
Die for metal!
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ja hadde nog ochså valt ng eller motorn. mkt fin 10v motor som går mkt bra.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

zlobo skrev:ja hadde nog ochså valt ng eller motorn. mkt fin 10v motor som går mkt bra.
jag kan bara hålla med Zlobo riktigt nöjd med min motor *hehe*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

okej, det låter ju kanon =) passar den "bolt on" i gt:n?
Vet ni någon som har en till salu, så får ni jätte gärna höra av er! :D

Edit: BTW vilka modeller sitter NG motorn i?
Die for metal!
Skriv svar