Knorrande ljud fram

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare

Knorrande ljud fram

Inlägg av Clay »

Nu minsann är det nått vajsing igen.
Jag kunde inte hitta något liknande inlägg angående mitt problem men kanske är det någon som känner igen det här ändå.

Helt plötsligt och oväntat började det låta märkligt. Jag tror det kommer från höger framhjul eller i närheten. Ett knorrande ljud när bilen rullar eller håller konstant fart. Om jag gasar på så låter det inget under tiden som jag accelererar. Ljudet försvinner även när jag bromsar. Jag provade att bromsa in kraftigt och då är ljudet borta ett kort tag. Det är som ett knorrande ljud som att något kärvar.

Testade att rulla i låg hastighet, under 5 km/h, och då är det mycket lågfrekvent, nästan knäppande. Kan liknas vid gummi som vrids och knäpper till när det släpper, om man kan förklara det så. Sen blir det som ett knorrande nästan brummande ljud vid högre hastigheter. Bilen drar inte åt något håll och verkar rulla problemfritt som den brukar utan att något bromsar. Det låter ganska högt. Blir inte klok på vad det kan vara. Har kollat lite snabbt men ser inget. Måste kanske hissa upp bilen och kolla under för att se något... vad jag nu ska kolla efter.

Skulle det kunna vara en bussning eller hjullager? Spindellederna ska vara bytta i januari.

/ Kim - GT Coupé -88
Användarvisningsbild
stofe
GT-tok

...

Inlägg av stofe »

Hej Min mor hade samma problem med sin a6 de va då bussningarna...
kolla dom nogrannt...

Vet ej om de e samma sak men kolla!!
Skriv svar