Byta ventiler
Byta ventiler
Hej!
Stolt ägare till en Audi coupe quattro -85, 136 glada hästkrafter!
Börjar bli leds på tickandet och det är inte vaacum-förstärkaren. Har även provat en del "mirakelkurer" samt täta oljebyten utan större framgång.
Hur är det med att byta ventilerna? materialkostnaderna verkar ju överkomliga. Men måste man lyfta av toppen? eller räcker det med att ta bort ventilkåpan osv.?
Någon som bytt ventiler?
Grymt tacksam för svar!
Stolt ägare till en Audi coupe quattro -85, 136 glada hästkrafter!
Börjar bli leds på tickandet och det är inte vaacum-förstärkaren. Har även provat en del "mirakelkurer" samt täta oljebyten utan större framgång.
Hur är det med att byta ventilerna? materialkostnaderna verkar ju överkomliga. Men måste man lyfta av toppen? eller räcker det med att ta bort ventilkåpan osv.?
Någon som bytt ventiler?
Grymt tacksam för svar!
quattro-Chrille
Ventilerna i dessa motorerna är i stort sett odödliga.
Det som kan bli är frätskador på ventilskålen.
Om inte tickandet kommer från Vaccumförstärkaren så kommer det från någon hydraullyftare.
Dessa är enkla att byta på dom här gamla motorerna.
Köp 10st lyftare och en ny ventilkåpspackning.
Släpp remspänningen på servopumpen.
Haka av remen och vinka upp pumpen.
Ta sedan bort övrekamremskåpan.
Bort med ventilkåpan.
Sätt en svetstång eller liknande på kamremen och över kamdrevet.
Använd en trasa mellan så det inte bli några skador på kamremens gummi.
Lossa på kamdrevs bulten, lås kamdrevet med en träklots eller något annat lämpligt som inte skadar.
Dra sedan bort kamdrevet, sen skruvar du bort kamaxelöverfallen.
Plocka bort kamaxeln och dra sedan ur ventillyftarna och ersätt med nya.
Sen sätter du ihop allt isamma ordning.
Kan inte misslyckas och du behöver inte ens tänka på att shimsa in ventilspel.
Det som kan bli är frätskador på ventilskålen.
Om inte tickandet kommer från Vaccumförstärkaren så kommer det från någon hydraullyftare.
Dessa är enkla att byta på dom här gamla motorerna.
Köp 10st lyftare och en ny ventilkåpspackning.
Släpp remspänningen på servopumpen.
Haka av remen och vinka upp pumpen.
Ta sedan bort övrekamremskåpan.
Bort med ventilkåpan.
Sätt en svetstång eller liknande på kamremen och över kamdrevet.
Använd en trasa mellan så det inte bli några skador på kamremens gummi.
Lossa på kamdrevs bulten, lås kamdrevet med en träklots eller något annat lämpligt som inte skadar.
Dra sedan bort kamdrevet, sen skruvar du bort kamaxelöverfallen.
Plocka bort kamaxeln och dra sedan ur ventillyftarna och ersätt med nya.
Sen sätter du ihop allt isamma ordning.
Kan inte misslyckas och du behöver inte ens tänka på att shimsa in ventilspel.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Tack!
Detta låter ju jättebra, skönt att slippa lyfta av toppen! Mycket tacksam för alla svar.
Känns som att det är dags att unna motorn detta och angående vilken olja jag kör så är det mineralolja som gäller, som jag förstår mår dessa motorer bra av tjock olja. Om man däremot har turbo lär det vara fördel med tunnare olja.
Var inne idag på Audi och kollade vad lyftarna skulle kosta. Sammanlagt kring 3200 för alla. Låter detta rimligt eller finns det andra alternativ som är bättre/sämre/dyrare/billigare osv.?
Känns som att det är dags att unna motorn detta och angående vilken olja jag kör så är det mineralolja som gäller, som jag förstår mår dessa motorer bra av tjock olja. Om man däremot har turbo lär det vara fördel med tunnare olja.
Var inne idag på Audi och kollade vad lyftarna skulle kosta. Sammanlagt kring 3200 för alla. Låter detta rimligt eller finns det andra alternativ som är bättre/sämre/dyrare/billigare osv.?
quattro-Chrille
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
Den kan löna sig att prata med de på mekonomen, de brukar kunna plocka fram delar som inte finns på webben.
Kolla här:
http://www.sdekatalog.se
Där verkar de kosta 99kr/st
Här kostar de 165kr/st
http://catalog.meca.se/
Har inte en aning om kvalitén, men det verkar vara värt att snoka runt lite
Kolla här:
http://www.sdekatalog.se
Där verkar de kosta 99kr/st
Här kostar de 165kr/st
http://catalog.meca.se/
Har inte en aning om kvalitén, men det verkar vara värt att snoka runt lite
Oj, vilka prisskillnader! Intressant... men som du säger kan man ju ställa sig frågan vilken kvalité grejerna har. Nu har jag i alla fall beställt H&R fjädrar och koni dämpare runt om från quattro.se Fick bra pris! Sparade kring 1500:- mot ordinarie pris, kanon!
Men en ännu intressantare prisskillnad var det med verkstadskostnaderna för att byta ventiler. Där jag bor (Malmberget) fick jag offert kring 3000:- på två firmor.
På Audi skulle de ha 7000:- Detta är ju sjukt! Lite goodwill borde Audi syssla med för deras gamla kärror.
Tycker i alla fall jag...
Men en ännu intressantare prisskillnad var det med verkstadskostnaderna för att byta ventiler. Där jag bor (Malmberget) fick jag offert kring 3000:- på två firmor.
På Audi skulle de ha 7000:- Detta är ju sjukt! Lite goodwill borde Audi syssla med för deras gamla kärror.
Tycker i alla fall jag...
quattro-Chrille
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N