Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Fick mitt paket ifrån skruvat idag med styrstagen, så var ganska givet att dra iväg och montera dom!

Bild
Bild

Köpte den krökta modellen till höger sidan som man behöver om man ska stoppa i turbo 5a då original staget tar i wastegaten.

Bild

Lindade även in kablarna på höger sidan som bara varit ett stort trassel tidigare.

Bild

Om allt går vägen så åker motorn i igen nu i helgen.
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Duktig du som jobbar på, kmr bli riktigt bra det där :D Här i uppsala har vi 9+ o man börjar ju bli duktigt sugen på o plocka fram bilen med torra vägar o allt dock vill man ju bli av med gruset med :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Jo polarna har ju börjat plocka ut sina bilar och avundsjukan är stor, så nu ska den ihop! Problemet är ju bara att jag behöver kränga däck, göra framvagnsinställning och justera in ljuset som jag inte har en aning om vart det pekar när jag monterar dit balken. I somras så lös det i trädtopparna på båda sidor om vägen....

Satt i 1.5H och lyssnade på Per Gillbrand idag när han hade föredrag hos Volvo PV. Grymt kreativ och rolig människa!

Han hade 21 miniatyr motorer med sig, varav bla den första bensin motorn, diesel motorn, motorcykelmotorn och flygplans motorn. En Rolls Royce Merlin V12 och den jag tog bild på, en Bugatti Veyron W16.

Bild
http://www.youtube.com/watch?v=-DijdisWkAE

Imorgon SKA motorn i och om tid finns så åker även inredning i!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Idag känns det som man tog ett jätte kliv emot sommaren!
Började dagen med att hiva i motorn. När den väl hängde framför bilen så kom jag på vad min lilla brand förra sommaren orsakade! EGR röret svetsade strömkabeln hål på och jag lyckades aldrig få loss det när det satt i bilen i somras. Tur minnet är som det ska ibland :)

Bild

Skadade nog inte att byta det ;) Gick av på 2 ställen bara jag tog i det...

Bild

Hålet som blev efter kortslutningen.

Bild

Och efter lite brottande och svordommar gled den på splinesen i lådan och man kunde börja bulta ihop den.

Bild

Vågade mig på att montera i dörrsidorna igen nu när det är lite varmare ute. Och efter att haft loss dörrsidorna 4 gånger så upptäckte jag att det fanns ett skruvhål i askkoppen för att dra fast dörrsidan i karossen. Så nu sitter den bättre än någonsin tidigare. Någon av dom förra ägarna hade ju skruvat fast dörrsidorna lite här och var med självborrande... Så inget var original där direkt.

Och en lite halvsne motivations höjare! Notera att listerna inte kommer va med i år ;)

Bild
Bild
Bild

Här är det tyvärr fortfarande tomt :(

Passade på nu när hela fronten var nere att borra hål i balkarna i fram och dra fast ljusbalken neråt, bara suttit i resterna av frontplåten tidigare. Nu går den inte att rubba längre, ska man bara lyckas få ljuset till att sluta skrämma livet ur ugglorna i trädtopparna när man är ute och åker :)

Start av motorn kommer dröja ett tag då jag behöver köpa olja och glykol.
Glömde ta en titt i instruktionsboken till bilen. Någon som vet om den här oljan funkar http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... -90-36997/ och hur mycket det går i? Är original lådan fortfarande. Men bara för den här sommaren!

Ska skruva någon mer dag i veckan så man får ihop allt som går att få ihop för tillfället.
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

Blir fint det där *yes* Som vanligt :D Men du behöver inte nödvändigt vis byta staget. Det går att använda original. Jag körde med original på min gt och det tog inte i nånstans, Kommer inte i håg om jag körde ner röret framför eller bakom staget, Men det var helt original från Audi 200t, Dock bra att veta. Ta INTE bränsle slangarna från audi 100/200. Dom är jävligt långa och blir bara en massa oreda under huven. Ta i stället original slangarna från gt:n. Annars är det stor risk att det smälter och börjar brinna. Har gjort det misstaget. och fick töma en hel 7 kg pulversläckare i gt:n och inne i trångt garage
:D Ett annat tips. Köp urquattrons filter låda i aluminium. Original i plast smälter och blir väldigt kladdigt på rambenet. *yes* Och ett till tips montera dump. Men det tänkte du nog redan göra. Finns ingen original på audi 100/200. Och när den slår i från vid för högt ladd slår man pallen i ratten med besked. Kan hända att det har kommit på dom nyare modellerna men inte på den jag hade från 89. Bara som tips :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Bara blivit rekomenderad att köpa det krökta styrstaget och skulle ändå byta båda så :)
Jo har kikat lite efter den filterlådan. Alternativet är att stansa ut en ny i alu på jobbet.
Antar att du syftar på bränsleslangarna ifrån fördelaren till spridarna och inte dom mellan rör och fördelare? Haha skön förklaring på dumpen, jo det ska jag montera en högljud sak till sambons förtret :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Kunde inte hålla mig borta ifrån garaget idag heller! Råkade dock fastna inne med föräldrarnas jycke en stund, så blev inte så mycket gjort som jag hade tänkt :P
Fick dit den sista dörrsidan iaf.

Bild

Äntligen ett tecken på liv!

Bild

Kopplade in all el till motorn. Härnäst väntar vattnet och den jävligaste biten... Vakuumet! Kvittar hur många gånger man tar isär det och hur många bilder man tar, så likt förbannat står man där och kliar sig i huvudet ändå! :lol:
Sen så har jag beslutat mig för att köra med bromscylindern ifrån audi 200 med bromsbomben. Räcker det då med att plugga vakuumslangen ifrån vakuumpumpen som går till den gamla bromsservon och slänga på 200 servopumpen, koppla det som på bilderna och sen bara ut och köra? :)

Bild
Bild

Dock så ser jag nu att jag kommer behöva behållaren ifrån 200 med.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Dags för nya sulor, fick bli 205/40 -17" istället för 215/40 -17" som jag har haft tidigare.

Bild
Bild

Slet fint i somras när det inte gick att göra en framvagnsinställning.

Sen så åkte den gamla bromsservon dit, motorn nollades och kamremmen åkte på plats. Ska man bara dra bulten för 4de gången till 350nm.

Bild
Bild

Ser lite sunkigt ut, men så får det bli! Tänker inte lägga ner någon "onödig" energi på dom prylarna som ändå ska bytas ut till nästa sommar. Just nu vill jag bara ut och köra!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Fick mina spindelleder idag och däcken är krängda och balanserade.

Bild
Bild

Ska man bara göra rent dom också :P

Tog isär fjäderbenen med så jag kan blästra dom i nästa vecka.

Bild

I morgon ska jag till Volvo och blästra bärarmarna så jag kan montera så mycket som möjligt av framvagnen till helgen.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Var iväg en sväng till Volvo PV igår för att blästra bärarmarna.
Fasen, om flygplatserna hade samma säkerhet som Volvo så hade det aldrig inträffat några attentat... Knappt man kommer in med tillstånd.

Bild

Sen så han jag inte så mycket med GTn idag då jag behövde byta en damask på A4an, vilket tog hela dagen (tog rejäl sovmorgon)

Bild

Sen så började jag borsta av ett av naven.

Bild

Blev nästan färdig. Ska ta resten i morgon, samt det andra navet och fjäderbenen, sen på med lite 2K epoxi primer!

Mer i morgon som sagt! :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Borstade av det andra navet idag med och har lagt på färg på naven och bärarmarna.

Bild
Bild

Blev även lite svart färg på bärarmarna innan jag åkte hem, men batteriet i telefonen tog slut så blev ingen bild på det.

Bild

Bromssköld någon? :) Fick hugga loss bultarna.

Även lagt ut crossen igen i hopp om att få in lite extra pengar till bilen. 2 pers som hört av sig än så länge. 1 som ångrade sig när han hade sagt att han skulle åka och en som undrade vad det var för cross... Hur kan man få fram numret utan att se annonsen? :S
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Efter att ha utnyttjat alla fula ord i både det svenska och engelska ordförrådet så sitter nu äntligen bärarmarna på plats! Fick trycka upp dom med domkraften tills bilen lyfte sig och sedan lirka på dom för att till slut kunna få i något koniskt i hålet och slå rätt dom... Tog sin lilla tid.

Bild

Ska man bara vända rätt på krängningshämmaren med :D

Bild

Klabbade även på färg på naven, tror inte färgen gillar temperaturen som var ute dock, eller så rörde jag upp den för dåligt. Men får lägga på ett lager till i morgon.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

2 hjulingen såld. Nu ska bilen ut!
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Tjusigt :D minns nu när du skriver om bärarmen, vet inte om du satt i nå powerflex? Men jag bytte ju på min runt om o såklart skulle vänster fram j_v_as så in i norden, fick man i ena bulten gick inte den andra i fattades många mm :O fattar inte varför det ska va så :S
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

Det går ju framåt. Ingen turbo i år?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Jo i år, men inte i sommar tyvärr :( Ska hämta turbo, wastegate, insug, grenrör, bränslevåg och diverse runtomkring grejer på Tisdag. Det som saknades efter din lilla kompressor ide ;)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Då har vinkelharry fått jobba i 2 timmar idag. Har äntligen börjat få tillbaks känseln i händerna så man kan slänga ihop en liten text :)

Fick paket idag!

Bild

Stagen till krängningshämmaren.

Bild

Slipat av fjäderbenen så gott det går. Ska svetsas fast en bricka för krängningshämmaren och sedan blästras.

Bild

Naven på plats. Känns som man måste göra något åt hjulhusen med igentligen :P Men kommer se skit ut direkt iaf.

Bild
Bild

Blev lite fräschare än innan. Gjorde även rent bygeln, meeeeeeen när jag var klar så upptäckte jag att det var fel bygel och hörde till ett annat bromsok som följde med i en låda jag fick med när ja hämta motorn, som var betydligt mindre än den riktiga. Aja, bara gå på rätt bygel på Lördag.

Ska på färg på Lördag då allt utom fjäderbenen tyvärr ska på plats. Hade velat få ner bilen på hjulen i helgen. Men då lär dremeln få jobba i ett bra tag innan jag kan lacka fjäderbenen.

Ska hämta ytterligare 2 paket imorgon :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Då har man varit iväg en sväng och hämtat lite paket.

Bild

Fick äntligen tag på 4x108 skivor.
Sen så är det renoveringsats och glidpinnar till oken, samt belägg.

Fick fästen för krängningshämmaren svetsade idag med.

Bild

Ska skruva i morgon igen. Får se hur långt man kommer :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Kladdat lite med färg idag igen då.

Bild

Lite storleksskillnad är det allt.

Bild

Epoxi primer och 2K tornadoröd ska väl hålla ett tag hoppas jag. 3 lager av varje dessutom :)

Bild

Drog av fjäderbenen ytterligare lite med vinkelslip och dremel, sen bet jag ihop för att slippa käka sand när blästern fick göra det sista ;)

Bild

Borstade av så gott det gick och slängde på lite svart färg i hjulhuset. Såg det lite trevligare ut iaf :)

Prövade 90 20V drivaxlarna emot GT lådan med och dom passade! :D Var rädd för ett bakslag trots att jag mätte innan. Så dom ska få färg i morgon och hela hjulhusen ska äntligen bli kompletta!
Så i morgon kommer bilen stå på hjulen för första gången sen i höstas :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Blev inte så mycket gjort idag då färgen inte hade torkat.

Pusslade ihop ena sidan iaf för att kolla så allt passade och det gjorde det... nästan... fick lov att utbrista ett litet lätt FAN när man upptäckte att jag har svetsat brickan på fel sidan i fjäderbenen... blev väl någon kortslutning i huvudet när man bara ville hem ifrån jobbet i Fredags...

Bild

Då är ju frågan. Slipa av färgen där brickan ska vara och svetsa i en ny, eller ska man köra på den andra krängningshämmaren som går in i länkarmen? Har powerflex bussningar till den hemma redan.

Lackade även drivaxlarna.

Bild

På Tisdag ska jag iväg och hämta grenrör, insug, turbo, wastegate, bränslevåg och lite annat lull lull till turbo motorn.
Skriv svar