Bakbromsarna...

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Bakbromsarna...

Inlägg av Edis »

De som var på träffen vet att jag fick byta hjullager på en parkering i Motala (återigen tack till GT87 och flickvän :D )och uppkomsten till det onda var att bromsen legat på och fettet i hjullagret hade kokat osv... Hursomhelst så justerade vi in bromsen lite då, men lik förbenat så låg den på lite så resan hem gick lite si och så... Oljud lite då och då...

Efter det så har jag haft fullt upp med flytten så bilen har stått still och väntat på omsorg... I helgen var det då äntligen dags och bromsen gick verkligen hur fint som helst, jag behövde bara justera in den några m.m. och sedan var det kanonbra! Körde några mil och allt gick suveränt bra så jag kollade med Bilprovningen om det fanns tid idag (det var ju fint väder *hostar*) och fick tid efter jobbet. Nu har jag 6 mil att åka och naturligtvis börjar bromshelvetet att leva när jag kommer in till Falkenberg... Jippie tänkte jag... Fick tvåa på anliggande broms och ojämn bromsverkan bak vilket således inte var helt oväntat (dock inget annat :D )

Lite irriterad på oket hissade jag upp bilen när jag kom hem och såg att bromsen inte gick att rubba bakåt trots att den justerades i söndags! Jag skruvade då isär allt. Har aldrig sett hur oket ser ut inuti och det var ju inte riktig som på andra bilar jag har mekat med... Volvon är lite enklare :lol:

Min teori är att kolven eller inanmätet skruvar sig under färd av någon konstig anledning, typ självjustering, men är det verkligen möjligt?!? Jag hade ju ett glapp på några m.m. i söndags, men inte nu!

Jag åker till Micro i Anderstorp imorgon och köper ett nytt ok, men det vore roligt att höra Era teorier!
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Vad menar du med att justera in den några millimeter? Menar du att du skruvade in kolven en liten bit? Så ska man INTE göra, ska man justera så ska man alltid skruva kolven i botten, annars släpper inte justermekanismen innuti kolven som den ska.

Meningen med mekanismen i oket är att kolven ska justera ut sig när man använder handbromsen om spelet är tillräckligt stort mot skivan, så justeringen i handbromsvajern är enbart till för att få rätt inspänning av vajern till oket. För att grundjustera så spänner man ju först upp vajern så att den är stram när armen vilar emot stödet på oket därefter så anspänner man bromstrycksregulatorn, pumpar med pedalen och rycker några gånger i handbromsspaken.

Det som stoppar justerskruven i oket ifrån att skruva ut sig hela tiden man använder handbromsen och inte bara när spelet ökar för att belägget blivit slitet är hydrualmicklet i botten på justerskruven som måste hålla tätt emot oljetrycket i oket och inte kärva. Axeln till själva armen ovanpå oket är ju det som "brukar" kärva mest på bilar som går på vintern då axeln gärna blir anfrätt av alllt salt och returfjädern inte längre orkar dra tillbaka armen. Men det kan även bli korrisionsskador på den lilla kolven i kolven om man har otur.

Jag tror ditt ok blir som nytt om du pillar isär innanmätet i kolven, rengör, smörjer med bromsoksfett (absolut inget annat) och byter eventuellt trasiga o-ringar och packningar. :D

Själv har jag haft isär flera ok och dom har klarat sig med en grundlig rengöring (fin smärgelduk mot eventuell ytkorrision och lösningsmedel), någon packning och nytt fett.

mvh

/Christian

Jag har dock en teori till om du orkar läsa: Du använde inte handbromsen när det hände? Kan det helt enkelt vara så att du har något skräp som lossnat innuti oket eller någon bromsledning och som agerar backventil i oket. Dvs handbromsen är helt oskyldig? Demontering inspektion och tryckluft borde kunna visa det... :roll:
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag skruvade bara in kolven en bit... Skulle nog läst på lite innan jag började fippla :lol:

Handbromsvajern är nog perfekt justerad och armen på oket går hur bra som helst.

Nu har jag inte pillat isär allt, men av det lilla jag såg så såg det överraskande bra ut, men jag fattar inte riktigt hur justeringen fungerar. Måste skruva isär allt, då går det förhoppningsvis upp ett ljus för hur det fungerar. :oops:
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

har själv haft problem med ok på min bil och när vi byte oket på min till ett nyt så skruvade vi tillbaka kolven som trycker mot bromsklossarna. om det är den ni mennar. men mitt funkar fin fint.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Kontakt:

Ok...

Inlägg av Dompers »

Själv så bytte jag ut mitt mot nya audi 100(92 ->) modellens.
Lite större kolv i men fungerar perfekt!

:)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Jag säger bara en sak, byt till Biltema-ok!! :lol: :lol:

Efter att jag bytt mina kunda jag f** sladda med bilen på torr astfalt! Ni vet sådär man gjorde med cykeln förr :wink: Haha
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Åkte till Micro idag och shoppade ett nytt ok, det var bara 100kr i pant på det gamla oket så jag behöll det så kan jag renovera det och sätta det på den andra GT:n :D
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Lite bilder från kvällens övningar:

Inuti den gamla kolven
Bild

Det gamla oket
Bild

New vs old
Bild

En instruktion för monteringen :D
Bild

Bort med glipdpinnarna
Bild

Rengjort och fullt med fett som hängde med, även en ny gummibälg
Bild

Nu går båda glidpinnarna otroligt följsamt
Bild

Monterade enligt instruktionen och nu var det dags för luftning. Ovärdeligt Biltemainköp, kostade nog 40kr och har använts måååånga gånger. Det är inte bara olja från GT:n i flaskan kanske är bäst att säga...
Bild

På plats...
Bild

Nymålat
Bild

Provkörde en liten bit och det kändes bra, ska köra några mil till och därefter blir det en sväng till Bilprovningen igen så är bilen förhoppningsvis klar för drygt ett år till på vägarna :D
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

Tänk bara på!!!

Inlägg av Gt Mackan »

Snackade med en som jag känner som jobbat med audi och vag bilar i 25 år, hade också problem med bromsarna bak, speciellt handbromsen. Han sa man skall justera ut kolven så att det ligger på ytterstlite, sedan justerar man handbromsen. Om man pumpar ut kolven med pedalen så får man mkt sämre bromsverkan på handbromsen. Det kanske går igenom bes, men när du kört ett tag och beläggen slitit in sig så kommer handbromsen bara ta sämre och sämre, så mitt råd är att justera ut kolven, så bromsen ligger an lite och sedan handbromsen, har funkat mkt bra för mig iaf det senaste halvåret!! :lol:

Lycka till på bilprovningen, en lite fråga?
Kollade dom EGR ventilen?
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Med tanke på att det är nya grejer på plats nu så hoppas jag att slippa bekymmer :wink: Är dock inte riktigt med på resonemanget, för allt ska ju vara självjusterande :? Ska snoka mer på hur det är uppbyggt, det kanske dyker upp fler bilder snart :lol:

De kollade inte EGR-ventilen, men precis innan han stängde huven så tittade han åt det hållet och funderade de en liten stund, men det kanske var något annat han funderade på. Då kanske de har slutat kika på det! :D
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

låter kul att det funkar nu. hoppas det inte blir några problem nu till nästa träff. men ställer alltid upp om det blir nåt nytt problem. *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nu är bilen ombesiktigad så den är godkänd till 31/12 2007 :D

Fick mycket beröm av dagens besiktningsman, han testade på draget och såg ut att njuta lite :D
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

då får man gratulera då. hoppas att det funkar nu med bromsarna och allt
Skriv svar