Katastrof på motorvägen...

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Katastrof på motorvägen...

Inlägg av Simpa »

Voltmätaren gick sakta med säkert i botten och bilen dog. Fick lämna henne på motorvägen och skynda dit jag skulle. Måttligt orolig för att den skulle länsas på prylar...
Nu är den bogserad hem och har kollat de första sakerna till generatorn. Jord, laddningsregulator och stift. verkade ok. Remmen va lite slapp, kanske slirat en del. Gjorde inte så mkt. Snyggade till polerna på batteriet samtidigt och nu är den på 14 volt när jag mäter batteriet med bilen igång. Då laddar den väl som den ska? Vet inte om jag vågar köra... Vill inte stå sådär igen...
Men har inte kört bilen på 2 veckor, kanske va för lite kräm i batteriet bara?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Det verkar som om den slutade ladda. Det kan ju bero på glapp i laddningsrelät eller någon kabel eller slapp rem. Det verkar ju funka nu om du har 14V. Jag tror inte på det sista du skrev. Hade du för lite kräm skulle den inte orka starta. Det är definitivt generatorn som slutade ladda. Kolla kabeln från generatorn till batteriet och de jordflätor som sitter mellan motor och kaross.

När min bil hade stått ett tag så fick jag ett konstigt fenomen. När jag drog igång tändningen så tjöt summern för lågt oljetryck. Bilen var inte ens startad! Laddningsrelät signalerade att den laddade (vilket den inte kunde eftersom bilen inte var startad) och då trodde bilen att den var igång utan oljetryck. När jag testade att lägga 12 V direkt på ledningen från laddningesrelät när jag felsökte. Då började den funka. Sen dess, inga problem!

Kan vara nått med ditt relä! Jag kommer inte ihåg om man kan byta relä eller om man måste byta hela generatorn
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Intressant. Massa bra tips! Körde den nu och det verkar gå bra. Minsta lilla vibrationer i voltmätaren så får man ju ont i magen men jag tror att det va kabeln till batteriet som inte satt så bra. Blir det problem igen så hade du massa bra förslag på saker att kolla... :)
Skriv svar