Få ner växellådan, hur?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
BBJB
GT-intresserad

Få ner växellådan, hur?

Inlägg av BBJB »

Hejsan.

Jag har försökt få ner växellådan efter att pinjonlagret har kastat in handuken... Den är helt loss från motorn men jag lyckas ändå inte få ner den. Den övre delen på kåpan tar i "styrstaget" vilket gör att jag inte kan få ner den, väldigt irriterande.

Jag har monterat ner avgasystemet så det är fri väg liksom.

Hur ska jag gå tillväga? måste jag lossa styrstagen eller kan man lirka ut den på någe annat vis?
Jag har höjt motorn fram så mycket det går.

Mvh Jonny
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Har du lossat främre motorfästet som sitter fast i balken som går framför motorn? Gör det först, annars kan du inte få upp motorn tillräckligt långt i framkant.

Sedan kan du lossa de båda hydrauliska motorfästena på vardera sidan motorn. Då lossar du bulten som sitter på ovansidan (17mm), så är hålen i motorstöden så stora att du kan manövrera motorn så som du behöver.

När du väl har vinklat motorn tillräckligt måste du lyfta växellådan tillräckligt för att den ska kunna glida av splinesen.

Lycka till!
BBJB
GT-intresserad

Inlägg av BBJB »

Sammy skrev:Har du lossat främre motorfästet som sitter fast i balken som går framför motorn? Gör det först, annars kan du inte få upp motorn tillräckligt långt i framkant.

Sedan kan du lossa de båda hydrauliska motorfästena på vardera sidan motorn. Då lossar du bulten som sitter på ovansidan (17mm), så är hålen i motorstöden så stora att du kan manövrera motorn så som du behöver.

När du väl har vinklat motorn tillräckligt måste du lyfta växellådan tillräckligt för att den ska kunna glida av splinesen.

Lycka till!
Okey, tack för tipset. ska testa med att lossa det främre fästet. Funkar inte det får jag ta loss det andra med.

Mvh Jonny
Skriv svar