Chip

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Pekka
GT-intresserad

Chip

Inlägg av Pekka »

kan man chippa Audi gt? :?
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Ärligt talat tror jag inte det går, för jag mejlade till en kille som sålde chip men det gick ej till K-jetronic sprutet som audi gt har. Sen tror jag bara det går att chipa turbo bilar förutom nyare då.
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

det finns inte en box i audi gt... det är bilar som har elektronisk insprutning som har det lätta trimsättet... audi gt har mekanisk insprutning som man kan gnista på nått sätt vet ej hur men det ska ja ta reda på... har hört att det ska vara relativt lätt...
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Jasså ska det gå att gnista på något sätt, det låter riktigt intressant så det där måste du luska vidare på *yea* .

//Audimannen2
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Gnistning är en bearbetningsmetod där man med elektricitet tar bort litelitelite metall i taget med stor precision, tex för att förändra luftvågen i ett k-jet system för att matcha andra trimåtgärder. SKITDYRT! Och det duger ju absolut ingenting till om man inte redan bytt kam, kanske ventiler, portat toppen, extraktorrör etc. Orginal så ska vågen hänga med uppåt 180 hästar om jag är korrekt underrättad. Byt till http://www.vems.se istället, skitenkelt... *yes*

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
EvO
GT-intresserad

Inlägg av EvO »

Större luftmängdmätare med större mängdskiva, större bränslefördelare och en värre kamaxel!! Då finns möjligheten att plocka ur en massa hästar beroende på kamaxel valet!! För med större grejjer så blir det automatiskt tillgång till mer luft och bränsle!!

Motorn i sig tål nästan hur mycket som hellst!
100Häst/cylinder = 500hk på org motor om man får allt att lira bra och inte har misständningar och skit!! För att vara på säkra sidan 350-400hk men de e svårt utan turbo!! Detta är bara fakta jag läst och fått höra men med tanke på hur många som lyckats nå dessa siffror med org underdel utan problem så tror jag på det!!!

Ta grejjer från en motor med större litervolym, typ en v8 eller eller en 6-cyl med k-jet, sen pluggar man bara de bränsle utgångar som inte används på bränslefördelaren!! Så säger då Bosch att man kan göra!! Enligt Bosch så är k-jet en av de bättre insprutningar som finns för dom är enkla att trimma och håller bäst!! Ja har en bok som Ben Watson från Bosch har skrivit om hur man trimmar och modifierar sin Bosch insprutning!! Den går att köpa från Lafri books och den är på engelska!!
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Klart man kan köra K-jet, men att byta till EFI torde vara billiga hästar. K-jet vågen i sig stör flödet något förfärligt, så det borde inte vara någon omöjlighet att tjäna 20-30 hästar bara genom att konvertera med 20v spridarfästen till elektriska injektorer, elektronisk tändning och sen en riktig mappning.

20-ventilers coupen har ju 170 hästar orginal, och visserligen flödar den bättre "ur kartongen", men så mycket?

Varför satsade man inte på en Quattro från början så det skulle kännas meningsfullt att prova... :evil:

/Christian
Skriv svar