Köpte en ventilkåpspackning till oljebrännarpassaten. Den var av plåt vilket jag aldrig har stött på de gånger jag har bytt på bilar. Det är en plåtskiva på var sida om kärnan som också verkar vara delvis av metall. Först troddet jag att plåten bara var ett skydd som ska tas bort eftersom dom bara är nitade ihop och lösa annars men sen såg jag att den hade inpressningar runt cylindrarna. Hjälp en amatör. Ska den monteras som den är?
En annan fråga. Jag tänkte snåla och återanvända toplocksbultarna. Jag vet att man bör byta men som sagt jag tänkte snåla. Funkar det eller måste man byta? Momentet är 40Nm, 60Nm, 90º, 90º. Ska jag skippa något av 90ºstegen kanske?

Hej, har lite problem med min Passat Turbo Diesel. Det bubblade konstant ur kylbehållaren och han sköt ur sig vattnet. Jag lyfte toppen och såg att packningen inte var så där superbra. Sen undersökte jag toppen mycket nogrannt och hittade inga sprickor mellan kyl- och oljekanalerna. Däremot så är det sprickor mellan ventilerna i varje cylinder. Enligt en bekant på VAG ska detta inte ha någon betydelse så länge inte sprickan går upp i loppen. Jag har verkligen inte råd att köpa en ny topp just nu. Vad säger expertisen?